Honda roept meerdere modellen terug vanwege olielekkage
Tijdens een productie inspectie in de fabriek ontdekte Honda een olielekkage bij twee CB1000 modellen en starte een onderzoek. Honda analyseerde de twee motoren en ontdekte dat de schroefdraad van de bouten voor de bevestiging van de carterpan niet volgens specificatie was.
Honda zette het onderzoek voort en ontdekte meerdere motoren in het magazijn waarvan de carterbouten niet goed vast zaten. Bij de desbetreffende bouten bleek de schroefdraad niet volgens specificatie te zijn.
Begin dit jaar kreeg Honda vanuit de Japanse markt melding van CB1000 Hornet motoren met olielekkage. De toeleverancier had ontdekt dat bij het rollen van de schroefdraad de bout verkeerd in de machine was gepositioneerd, waardoor deze niet conform specificatie was. Om dat te voorkomen was het productieproces aangepast.
Het probleem bleek echter veelomvattender te zijn. Begin maart 2025 ontving Honda een melding vanuit de Duitse markt bij een CB750 Hornet, eind maart volgde een melding vanuit de Poolse markt bij een XL750 Transalp. Honda realiseerde zich dat het probleem veel verder ging dan alleen de CB1000 in Japan en starte een breed onderzoek naar de getroffen motoren.
Dat heeft geresulteerd in een terugroepactie voor de 2025 CMX1100 Rebel, de 2025 CRF1100 Africa Twin, de 2025 XL750 Transalp en 2025 CB750 Hornet, en de CB1000 Hornet. Bij de Honda dealer zullen de carterbouten worden vervangen.