Zoeken

Ducati roept Panigale V4 en Streetfighter V4 terug: achteras kan breken

13 september 2025
Ducati heeft een terugroepactie uitgerold voor diverse Panigale V4 en Streetfighter V4 modellen uit de periode 2018-2025. De achteras kan na verloop van tijd zijn sterkte verliezen en uiteindelijk breken. Alleen al in de VS gaat het om meer dan 10.000 units.

September 2023 ontving Ducati een eerste melding van een probleem met een motorfiets. In de periode september - november werd direct een uitgebreide analyse gestart, niet alleen van dit specifieke geval, maar ook van alle garantieclaims, vroegtijdige waarschuwingen en losse meldingen, evenals een analyse van nieuwe componenten. Deze analyse leverde geen soortgelijke gevallen op, waardoor het incident werd geclassificeerd als een enkelvoudig geval.

November 2023 – augustus 2025, na nieuwe meldingen uit buitenlandse markten, werd een verder onderzoek uitgevoerd. Elk afzonderlijk geval van problemen met de achterwielas werd daarbij geanalyseerd.

De interne analyse bleek complex, omdat externe factoren meespeelden, zoals correct onderhoud bij het spannen van de secundaire transmissie en/of vervanging door slijtage, inclusief het correct aandraaien van de excenterbouten van de wielnaaf en de kroonmoer. Er werden diverse FEM-analyses uitgevoerd om de invloed van deze factoren op het defect te onderzoeken.

Februari 2024 – augustus 2025 vonden meerdere testen plaats op interne en externe dynamische vermoeiingsbanken (vijf verschillende testbanken), met uiteenlopende componenten en variërende belastingen, inclusief te strak en te los aandraaien van onderdelen.

Hoewel deze testen belastingen en omstandigheden simuleerden die de reële belasting van het onderdeel ruim overschreden, kon Ducati het probleem niet reproduceren.

Juni 2024 werd besloten om een nieuw, robuuster onderdeel in productie te nemen, in lijn met de huidige stand van de techniek. Deze sterkere achteras werd in juni 2024 geïntroduceerd, ook al was de faalwijze op dat moment nog niet volledig begrepen.

Omdat de uitgevoerde testen niet doorslaggevend waren, besloot Ducati een veldtest uit te voeren.

September 2024 werd besloten een kerntest uit te voeren op een vloot motorfietsen in geselecteerde markten, waarbij een aanzienlijk aantal hoogbelaste componenten werd vervangen en geanalyseerd om hun staat te verifiëren.

Juli 2025 voerde Ducati een reeks interne motortesten uit op het circuit, met instrumentatie op de achterwielas. Diezelfde maand nog werd tevens besloten om de steekproef-verzameling te beëindigen en alle verzamelde onderdelen te analyseren om tot conclusies te komen.

In totaal zijn wereldwijd 11 gevallen geanalyseerd, plus 3 gevallen uit de steekproef (deze betroffen geen volledige breuken, maar vroege stadia van het probleem). 

Vanwege de toename van het aantal meldingen besloot de interne veiligheidscommissie van Ducati Motor Holding op 26 augustus 2025, uit voorzorg en op basis van alle onderzoeksgegevens en steekproefresultaten, een wereldwijde terugroepactie te starten voor de getroffen motoren

De terugroepactie heeft betrekking op de volgende modellen:
- Panigale V4 2018-2024
- Panigale V4 S 2018-2024
- Panigale V4 SL 2020-2021
- Panigale V4 R 2019-2024
- Streetfighter V4 2020-2022
- Streetfighter 2023-2025

Bij de Ducati dealer zal de achteras worden vervangen door een robuuster exemplaar.