Zoeken

Triumph presenteert compleet nieuwe Trident 800: een naked met een missie

5 november 2025
Na de eerdere komst van de Tiger Sport 800 schuift Triumph nu een tweede troef naar voren: de volledig nieuwe Trident 800. Een compacte, agressieve naked die volgens Triumph “de leukste fiets in jaren” is.

 

Met de onthulling van de Trident 800 zet Triumph een volgende stap in het middensegment, een klasse waarin de Britten traditioneel sterk staan. Waar de Tiger Sport 800 nog duidelijk richting sport-tour beweegt, gaat de Trident 800 vol voor pure roadster-attitude: compact, energiek en ontworpen om iedere straat tot speeltuin te bombarderen. 

Tijdens de online presentatie was de toon meteen gezet: dit is geen opvolger, geen tussenmodel, maar een volledig nieuw platform dat Triumph neerzet als hét nieuwe fun-wapen voor dagelijkse kilometers. "Dit is met verve de leukste fiets in jaren", aldus Triumph tijdens de online presentatie. "Afgelopen week hebben we er met het hele team op kunnen rijden en iedereen stapte met een enorme grijns van de motor af."

Steve Sargent, Chief Product Officer bij Triumph Motorcycles: 
"De ongelooflijke populariteit van de Trident 660 en de Street Triple 765 RS heeft ons laten zien hoezeer motorrijders in dit segment waarde hechten aan een spannende, vertrouwenwekkende rijervaring boordevol karakter en technologie. Met de lancering van de Trident 800 hebben we die succesformule nog verder verbeterd en zorgen we voor nog meer weggerichte prestaties en sensatie. 

“Bij de Trident 800 hebben we ons gericht op het leveren van de prestaties en het karakter die motorrijders in de praktijk willen. De geheel nieuwe motor met drie gasklephuizen zorgt voor maximale betrokkenheid op de dagelijkse wegen, en dat hebben we gecombineerd met een lichtgewicht, hoogwaardig chassis en een verstelbare Showa-vering. 

"We weten dat deze klant op zoek is naar rijdergerichte technologie, zoals hellingshoekgevoelige Optimised Cornering ABS en tractiecontrole, Triumph Shift Assist en cruisecontrol om de rijervaring te verbeteren zonder af te leiden. Deze motorfiets is voor rijders die altijd en overal maximale sensatie willen. Dit opent de deur naar een heel nieuw publiek van rijders die op zoek zijn naar een leuke, adrenaline-geladen, doelgerichte rit."


Nieuwe 798cc-driecilinder: compact, brutaal en bovenal verslavend



Centraal in het verhaal staat de gloednieuwe 798cc-driecilinder met zijn opvallende drievoudige gasklephuizen. Triumph benadrukt dat de keuze voor dit concept niet alleen is ingegeven door prestaties, maar vooral door beleving: directe gasreactie onderin, een stevig koppelplateau in het midden en een eindschot dat tot ver voorbij de 10.000 toeren doortrekt.

Met 115 pk bij 10.750 tpm en 84 Nm bij 8.500 tpm schuurt de Trident 800 tegen de top van het middensegment aan, maar dan wel met de typisch soepele en sonore driecilinderkarakteristiek. Intern werd niets aan het toeval overgelaten: een rotatie gesmede krukas, unieke nokkenas en balansas, gesmede drijfstangen en hoge compressie zuigers moeten zorgen voor duurzaamheid én een rauw randje in de beleving. 

De luchtfilterkast en het inlaatsysteem zijn opnieuw ontworpen voor extra inductiegeluid – en dat is volgens Triumph te horen. Vooral bij hoge toerentallen moet de Trident 800 klinken als een echte Triumph: grommend, zingend en onmiskenbaar levendig.

Lichtvoetig chassis voor maximaal plezier



Wie de Trident 800 ziet, merkt meteen dat Triumph niet bespaard heeft op chassiscomponenten. De fiets weegt 198 kilo rijklaar, wat in combinatie met een compact frame en verstelbare Showa-vering moet zorgen voor speels stuurgedrag.

Vooraan monteert Triumph 41 mm Showa Big Piston voorvork met gescheiden demping; achter doet een Showa-monoshock dienst, met zowel veervoorspanning als uitgaande demping instelbaar. De remmen bestaan uit dubbele 310 mm schijven met 4-zuiger radiale klauwen en gevlochten leidingen.

De geometrie verraadt de intentie: breed stuur, korte wielbasis (1.402 mm), een assertieve zithouding en een tweedelig zadel met een zitpositie op 810 mm, waardoor bijna iedere rijder vlot voeten aan de grond krijgt. Triumph hamert erop dat de Trident 800 “moeiteloos van bocht naar bocht springt” en stabiliteit houdt op hogere snelheden – precies dat evenwicht waarmee modellen als de Street Triple groot zijn geworden.

Volgestopt met moderne, rijdergerichte technologie



Triumph positioneert de Trident 800 als een motorfiets die zowel toegankelijk als high-tech moet zijn. Dat blijkt uit de uitrusting. De motor krijgt Road, Sport en Rain als rijmodi, elk met eigen mappings voor gasreactie en tractiecontrole.

Daarnaast is er hellingshoekafhankelijk Optimised Cornering ABS en Optimised Cornering Traction Control, technologie die meestal is voorbehouden aan duurdere machines. Het geheel wordt aangestuurd via een 3,5-inch rond TFT-dashboard, gekoppeld aan het My Triumph Bluetooth-systeem voor muziek, telefoongesprekken en turn-by-turn navigatie.

De zesbak laat zich ondersteunen door Triumph Shift Assist, waardoor op- en terugschakelen zonder koppeling mogelijk is. Ook cruisecontrole is standaard, een opvallende toevoeging in dit segment. Het volledige LED-pakket – van de ronde DRL-koplamp tot de geïntegreerde richtingaanwijzers – zorgt voor een moderne uitstraling met klassieke Triumph-signatuur.

Strakke naked-styling met een flinke dosis attitude



Qua design volgt de Trident 800 een evolutie van Triumphs bestaande roadster-lijn, maar dan met meer scherpte en urban flair. De 14-liter tank is breed en gespierd, de achterkant minimalistisch en hoog opgetrokken. De compacte, naar boven gerichte einddemper accentueert de korte kont, terwijl de bellypan in kleur en het optionele windscherm extra samenhang geven aan het silhouet.

Triumph heeft zichtbaar aandacht besteed aan de afwerking: een reliëflogo in het zadel, aluminium accenten en goudkleurige lichtgewicht wielen voor dat tikje bravoure. De motor verschijnt in drie kleurstellingen:

- Ash Grey/Diablo Red
- Carnival Red/Graphite
- Jet Black, voor wie het strak en donker wil houden

Wie nog meer pit wil, kan de optionele Akrapovič-demper monteren, met titanium behuizing en carbon eindkap.

Prijs en beschikbaarheid

De nieuwe Trident 800 is per direct te bestellen en staat vanaf maart 2026 bij de dealers voor het prijskaartje vanaf € 11.195 bij ons in Nederland en € 9.995 in België.