Zoeken

Triumph lanceert Speed 400 T4... in India

1 juli 2025
Triumph heeft een meer betaalbare spin-off van de zeer succesvolle Speed 400 gelanceerd: de Speed 400 T4. Nadeel: hij is (vooralsnog) alleen leverbaar in India, waar de motor in de fabriekshallen van Bajaj wordt geproduceerd.

 

Dat het vorig jaar gelanceerde nieuwe 400-platform Triumph geen windeieren heeft gelegd hebben de verkoopcijfers over het afgelopen jaar wel laten zien. In totaal werden er in 2024 134.635 motoren met het Triumph logo op de tank aan de man (en uiteraard vrouw) gebracht, wat een ongekende groei was van 64% ten opzichte van de ruim 82.000 units die in 2023 over de toonbank waren gegaan.

Het grootste deel van die groei kwam voor rekening van het nieuwe 400 platform, alleen al in thuisland India werden er in 2024 maar liefst 29.736 units van dat 400 platform verkocht. Ofwel: 57% van de groei van afgelopen jaar kwam voor rekening van de 400 in India. Tel daar nog eens alle 400's bij op die over de rest van de wereld zijn verkocht (Triumph had daar geen data van vrijgegeven) en je praat dan misschien wel over een aandeel van 75% of nog meer.

Een groot succes dus, zeker in India omdat Triumph daar nog geen motoren verkocht. Het grote succes van het 400 platform heeft Triumph nu doen besluiten om van de Speed 400 een betaalbare spin-off te lanceren. Of moeten we zeggen: nog betaalbaarder. 



De standaard Speed 400 kost in India ₹ 246.216, € 2.435 bij de huidige koers, da's klein bier vergeleken met de prijs van hier. Voor de nu gelanceerde Speed 400 T4 hoeft in India slechts ₹ 198.999 te worden afgetikt, € 1.970 bij de huidige koers. Da's bijna 500 euro goedkoper, ofwel 23%. 

Vooruit, je krijgt er ook een iets uitgeklede motor voor terug. Om te beginnen heeft Triumph de performance van de 398cc TR eencilinder iets teruggeschroefd. De Britten claimen een topvermogen van 31 pk en een maximumkoppel van 36 Nm, waar dat bij de standaardversie op 40 pk en 37,5 Nm ligt. Niet dat je daar in de stad of op een 60-weg veel van merken zult, met name de topsnelheid zal wat lager zijn, maar voor wat betreft de acceleratie zijn de verschillen nihil. 

Naast iets minder koppel en vermogen heeft Triumph ook de elektronica simpeler gemaakt, door de tractiecontrole te schrappen. En dat snappen we wel: tractiecontrole op een A2 fiets is sowieso totaal overbodig, dat het wordt toegepast is veel meer een marketingtool.  

Het derde verschil zit 'm in het rijwielgedeelte, waar de coole upside down voorvork het veld heeft geruimd voor een eenvoudiger telescoop voorvork, die om 't wat interessanter te laten klinken tegenwoordig ook wel een 'Right Side Up' voorvork wordt genoemd. Tot slot hebben de bar-end spiegels van de standaard versie het veld geruimd voor gewone spiegels op het stuur en heeft de T4 z'n eigen kekke kleuren. 

Kan zijn dat we nog iets over het hoofd hebben gezien, maar in principe heb je het bovenstaand verschillen wel gehad. Minder vermogen, geen elektronica en goedkopere vering, voor een beduidend aantrekkelijkere prijs. 

De T4 zou in India wel eens een schot in de roos kunnen zijn, en niet alleen in India. We zijn er wel van overtuigd dat de fiets het hier bij ons in Europa ook best goed zou kunnen doen. Zeker wanneer 'ie hier ook 23% goedkoper op de markt kan worden gezet. Afwachten maar...