Triumph breidt 400-platform uit met Thruxton 400... in India
We denken niet dat ze bij Triumph zelf hadden verwacht dat het nieuwe 400-platform zó ontzettend succesvol zou zijn. Ondanks dat het nieuwe platform uit slechts twee modellen bestond, de Scrambler 400 en Speed 400, was het tegen de Europese dalende trend een groot succes.
Met een aandeel van ongeveer 40 procent van de wereldwijd verkochte eenheden werden de retro-stijl eencilinder modellen in één klap de belangrijkste modelreeks van het merk en zorgden ze voor een groei van 64 procent. Het was dan ook logisch om het aanbod uit te breiden en binnenkort wordt het met twee modellen naar boven afgerond.
Een maand geleden werd voor de globale markt al de Scrambler 400 XC geïntroduceerd, de meer offroad variant op de Scrambler 400 X, terwijl de locale markt in India met nog een vierde model werd uitgebreid: de Speed T4, een uitgeklede - maar zeker niet minder coole - versie van de Speed 400, met een prijskaartje van ₹ 2,06,738 (ca. € 2.015) daar het nieuwe instapmodel van het 400-platform.
Als vijfde model heeft Triumph nu de Thruxton 400 aan het 400-platform toegevoegd. Wat enerzijds heel logisch is, en anderzijds ook weer niet. Met het einde van productie van de Thruxton 1200 leek de iconische naam bij Triumph te hebben afgedaan, maar dat is dus slechts van korte duur geweest. De iconische naam wordt in het 400-platform voortgezet.
De Thruxton wordt, net als de andere 400-modellen, geproduceerd bij KTM-partner Bajaj in Pune – in dezelfde fabriek als de 125- tot 390-modellen van de Oostenrijkers. Behalve de productielocatie hebben de Triumph- en KTM-series echter geen overeenkomsten. India is voor de Speed 400, Scrambler 400 en Thruxton 400 tegelijkertijd de belangrijkste markt, waardoor ze nu ook eerst in hun productieland in première zijn gegaan.
De Thruxton 400 wordt, net als de Speed 400 en de twee Scrambler 400-modellen, aangedreven door een 398 cc eencilinder, die in India een topvermogen van 42 pk bij 9.000 tpm en een maximumkoppel van 37,5 Nm @ 7.500 tpm heeft. Die waardes verschillen trouwens licht ten opzichte van de Europese markt, waar de 400 wordt opgegeven voor een topvermogen van 40 pk bij 8.000 tpm en een maximumkoppel van 37,5 Nm bij 6.500 tpm.
Het rijwielgedeelte is nagenoeg identiek aan dat van de Speed 400, het enige verschil dat we zien is de balhoofdhoek die met 24,5° een fractie steiler is dan de 24,6° van de Speed 400. Daarnaast heeft de Thruxton 400 een iets hogere zadelhoogte van 795 mm (Speed 400: 790 mm), waardoor in samenspraak met de clip-ons de zithouding zoals het een echte caféracer betaamd iets sportiever zal zijn.
Het grootste - en daarmee meest merkbare - verschil zit 'm echter in het gewicht. Triumph claimt een rijklaargewicht met volle tank van 183 kilo en dat is toch een behoorlijk verschil met de 170 kilo rijklaar van de Speed 400. Meer in ieder geval dan we hadden verwacht op basis van het tophalf kuipje dat in feite qua design het verschil maakt.
Daar staat echter tegenover dat de vering en demping ten opzichte van de Speed 400 zijn aangepast, met het oog op een nauwkeurige handling. En dat snappen we wel, in van-dik-hout-tempo bleek de Speed 400 het afgelopen jaar zijn naam geen eer aan te doen.
Het belangrijkste aan de Thruxton is zoals gezegd het uiterlijk. Met een tophalf kuip in klassieke caféracer stijl imiteert de voorkant tegelijkertijd het uiterlijk van de Speed Triple 1200 RR. Het brede stuur van de Speed 400 heeft plaatsgemaakt voor clip-ons met bar-end spiegels, terwijl de brandstoftank iets platter is gevormd - maar nog steeds 13 liter inhoud heeft.
Het caféracer uiterlijk wordt gecompleteerd door een fraaie in kleur gespoten afdekkap over de duozit. En over lak gesproken: de Thruxton is verkrijgbaar in rood, geel, wit en zwart. In India heeft de Thruxton 400 een prijskaartje van ₹ 2,74,137.00 (ca. € 2.670) waarmee hij slechts een fractie duurder is dan de Speed 400 die daar voor ₹ 2,50,551.00 (ca. € 2.440) over de toonbank gaat.