Zoeken

Triumph breidt 400-platform uit met Scrambler 400 XC

8 juli 2025
Triumph heeft haar 400cc Modern Classic platform met een derde model uitgebreid: de Scrambler 400 XC, die volgens de Britten meer offroad capaciteiten aan de ruige stijl van de Scrambler toevoegt.

De Scrambler 400 XC is volgens Triumph ontworpen met authentieke materialen en met nauwgezette aandacht voor detail, en moet Triumphs streven naar kwaliteit met een toonaangevende afwerking belichamen. Van de zwart gepoedercoate motorbehuizing en machinaal bewerkte koelribben tot de gegoten aluminium swingarm en de goud geanodiseerde voorvork, het venijn zit hem aldus Triumph echt in de details. 

Het ontwerp combineert naadloos traditionele elementen, zoals de oplopende demper met moderne kenmerken zoals verborgen vloeistofkoeling, wat resulteert in een onmiskenbare Triumph Modern Classic stijl, maar dan nu met een duidelijk ruige geest ten opzichte van de Scrambler X die in de tweede helft van 2023 werd aangekondigd. 

Qua technische specificaties ontlopen de twee 400-Scramblers elkaar niet, maar qua uiterlijk des de meer. Waar de begin vorig jaar geïntroduceerde Scrambler 400 X niet echt een offroad uitstraling had, maar dat onderhuids (tot zekere hoogte) wel was, heeft de nieuwe Scrambler 400 XC dat zeker wel. 

Te beginnen met het design, dat dankzij het hoge voorspatbord, het startnummerschild boven en het rooster voor de koplamp een veel stoerdere uitstraling heeft gekregen. Tel daar de fraaie tubeless spaakwielen met aluminium velgen bij op en je hebt meteen alle aanpassingen opgesomd. Het lijkt misschien niet veel, maar is meer dan genoeg om een compleet ander model uit de hoed te toveren. 



Buiten bovenstaande verschillen zijn beide Scrambler 400 modellen nagenoeg identiek. Beide modellen worden aangedreven door dezelfde 400cc eencilinder, die wordt opgegeven voor een topvermogen van 40 pk bij 8.000 tpm en een maximumkoppel van 37,5 Nm bij 6.500 tpm. Het blok is voorzien van Bosch ride-by-wire motormanagement, heeft een zesversnellingsbak met slip-assist koppeling en een roestvrij dubbelwandig headersysteem met dubbele uitlaatdemper van roestvrij staal. 

Het blok is gemonteerd in een stalen ruggengraatframe, met aan de voorzijde een niet instelbare Showa Big Piston 43 mm upside down voorvork en een Showa monoshock met piggyback reservoir achter, waarvan de veervoorspanning kan worden aangepast. Voor een verbeterde offroad-ergonomie zijn de Scrambler 400-modellen voorzien van voetsteunen met veel grip die gepositioneerd zijn voor een natuurlijke staande rijhouding. 

De radiale remklauw met 4 zuigers, de grote voorschijf van 320 mm en de geoptimaliseerde rembloksamenstelling moet voor betrouwbare, krachtige en progressieve remprestaties zorgen onder alle omstandigheden, terwijl de dubbele tubeless-banden, samen met de uitschakelbare tractiecontrole en een speciale offroad ABS-modus, zorgen voor volledig vertrouwen, waar de weg ook naartoe leidt.



Paul Stroud, Chief Commercial Officer van Triumph Motorcycles: 
"De Triumph Scrambler 400 XC is een enorme hit bij klanten in India en er is duidelijk vraag naar dit model in de rest van de wereld. Met zijn verbeterde offroad-capaciteiten en Scrambler-attitude, plus drie nieuwe, stijlvolle kleurstellingen, hopen we dat dit model nog meer motorrijders zal aanspreken, waardoor de aantrekkingskracht van het merk Triumph voor de volgende generatie verder wordt vergroot en uitgebreid."

De Scrambler 400 biedt volgens Triumph klanten uitzonderlijk veel waarde dankzij de lage vaste kosten, inclusief toonaangevende 16.000 km service-intervallen en standaard twee jaar garantie met onbeperkt aantal kilometers. Deze combinatie van lage gebruikskosten, lange onderhoudsintervallen en een uitgebreide garantie maakt de Scrambler 400 XC een ideale metgezel voor zowel beginnende als ervaren motorrijders. Aldus Triumph.

Voor de Scrambler 400 XC zijn meer dan 20 originele accessoires verkrijgbaar. Van styling en comfort tot bagage en veiligheid, eigenaren kunnen hun nieuwe motorfiets configureren in de gebruiksvriendelijke online configurator. Alle Triumph-accessoires zijn samen met de motor ontworpen en ontwikkeld om een perfecte pasvorm en functionaliteit te garanderen en worden gedekt door dezelfde garantie van twee jaar met een onbeperkt aantal kilometers.

De Scrambler 400 XC is vanaf september 2025 verkrijgbaar in drie kleuren, Racing Yellow, Storm Grey en Vanilla White, voor een prijs vanaf € 8645 in Nederland en € 7645 in België.