Suzuki onthult GSX-8T en GSX-8TT
We zijn er eerlijk gezegd nog niet over uit, of het wel zo'n slimme zet van Suzuki is geweest. De nieuwe nu aangekondigde GSX-8T en GSX-8TT hebben weliswaar best wel coole looks, maar het retro-segment is al lang weer op z'n retour. Bij de Europeanen gaat het nog enigszins, hoewel ook bij Triumph, Ducati en Moto Morini de verkopen lang niet meer zijn wat ze ooit zijn geweest.
Bij Suzuki denken ze daar blijkbaar anders over. Of ze hopen tegen de stroming in te kunnen zwemmen. Op basis van de interne codes leek het bij de via homologatiedocumenten uitgelekte GSX-8T om een nieuwe GSX-8GT te gaan (de GSX-S1000GT heeft namelijk de interne code GSX-S1000T), wat in onze ogen een veel logischere keuze zou zijn geweest.
Sla anders de verkoopcijfers er maar eens op na: tegenover de 87 units die er dit jaar van de YZF-R7 over de toonbank zijn gegaan, staan 193 units van de Ninja 650. Hoeveel GSX-8R'en er dit jaar zijn verkocht is trouwens niet bekend, in de RDC data zijn de aantallen van de 8S en de 8R bij elkaar opgeteld.
Goed, dat gezegd hebbende. De nieuwe GSX-8T en GSX-8TT zijn twee nagenoeg identieke retro-klassieke caféracer stijl motoren, die qua looks met geen enkel bestaand Suzuki model te vergelijken zijn. Onderhuids zijn ze gelijk aan de GSX-8S/R, maar dan dus in een totaal nieuwe verpakking met een nieuwe ronde LED-koplamp, een nieuwe tank, bar-end spiegels, luxe zadels, een aluminium uitlaatcover en een nieuw GSX-8 embleem. Volgens Suzuki symboliseert het 'eight-bal' logo de beslissende zet in biljart.
De GSX-8T en GSX-8TT zijn leverbaar vanaf augustus. De GSX-8T is leverbaar in drie kleuren: QSY – Candy Burnt Gold, QVP – Metallic Mat Steel Green en YVK – Metallic Mat Black No.2. De GSX-8TT is leverbaar in twee kleuren: QU5 – Pearl Mat Shadow Green en YVB – Glass Sparkle Black. Hoeveel ze moeten gaan kosten is nog niet bekend.
