Zoeken

Suzuki GSX-800GT in de pijplijn

25 juni 2025
Suzuki staat op het punt haar 800 paralleltwin platform met nog eens twee modellen uit te breiden. Goedkeuringsdocumenten in Australië wijzen op een 2026 GSX-8GT en een iets luxere versie daarvan.

Na jarenlange radiostilte onthulde Suzuki eind 2022 een compleet nieuw 800 paralleltwin platform, waar in het diepste geheim meer dan 10 jaar lang aan was gewerkt. Als eerste model met de 776cc paralleltwin werd de V-Strom 800DE gelanceerd, enkele maanden later gevolgd door de GSX-8S. Een jaar later volgden nog eens twee modellen: de V-Strom 800 en de GSX-8R. 

Strikt genomen zou je dus kunnen spreken van twee platformen: het DL800 V-Strom platform en het GSX800 platform. Van dat tweede platform heeft Suzuki nu in Australië typegoedkeuring voor nog eens twee modellen verkregen, maar naar de exacte details is het nog even gissen - evenals de uiteindelijke naam waaronder ze op de markt worden gezet. 

Wat weten we dan wel? Momenteel zijn er twee GSX800 modellen: de GSX800RQ die we kennen als de GSX-8S sportieve naked en de GSX800FRQ die we kennen als de GSX-8R supersport. Beide motoren hebben hetzelfde blok en dezelfde specificaties, wat geen gedeelde typegoedkeuring logisch maakt. 

In de goedkeuringsdocumenten voor 2026 zijn echter naast de RS en FRQ nog eens twee modellen vermeld, een GSX800TRQ en een GSX800TTRQB. Meer dan de twee interne namen is momenteel niet bekend, maar dat neemt niet weg dat er toch het nodige uit kan worden afgeleid. 

Om te beginnen, het feit dat Suzuki de interne codenamen TRQ en TTRQB aan de GSX800 heeft toegevoegd duidt op twee dingen: dat de twee modellen op de huidige GSX-800 modellen zijn gebaseerd en dat ze door dezelfde 776 cc paralleltwin worden aangedreven, met exact dezelfde specificaties. 

Hamvraag is echter wat voor soort modellen het zullen zijn, en daarvoor biedt Suzuki's eigen interne codesysteem uitkomst. Suzuki gebruikt namelijk de interne TRQ code al bij een bestaand model: de GSX-S1000TRQ, die in de volksmond bekend staat als de GSX-S1000GT. Dat leidt tot de voor de hand liggende conclusie dat de GSX800TRQ als de GSX-8GT op de markt zal worden gezet. 

Rest alleen nog de GSX800TTQB. De interne code TTQB is niet bij andere modellen terug te vinden,  maar het is aannemelijk dat het een variant zal zijn op TRQ. Een luxere GT+ versie, net als Suzuki met de GSX-S1000GT+ heeft gedaan die in sommige landen leverbaar is. 

Voor de exacte details zullen we moeten wachten tot eind dit jaar, naar verwachting zullen de nieuwe 800-modellen op de EICMA in Milaan worden gepresenteerd.