Street Triple RX in de pijplijn bij Triumph
We hebben het al vaker gezegd, het is voor fabrikanten tegenwoordig bijna onmogelijk om tot het laatste moment de kaarten voor de borst te houden. Documentatie met betrekking tot homologatie is publiek toegankelijk en wie weet waar je moet spitten (of daar door een bron op wordt gewezen), kan zo dus het een en ander boven water krijgen.
Tuurlijk, soms wordt de plank misgeslagen, zoals in het recente verleden met de Suzuki GSX-8T en GSX-8TT, waarvan we dachten dat het een toursport model zou zijn (plus een luxere variant), uitgaand van het feit dat de GSX-S1000GT bij Suzuki intern de codenaam GSX-S1000T had gehad, maar uiteindelijk bleken de T en TT twee supercoole retrolook modellen te zijn.
In dit geval hebben onze Amerikaanse collega's van Motorcycle.com ontdekt dat in het CARB-register sinds eind augustus nu een nieuwe Street Triple 765 RX staat vermeld, plus een nieuwe Moto2 Edition. Begin dit jaar had Triumph de Street Triple R en RS nog toegevoegd.
Nu zijn beide Special Editions niet nieuw. In 2015 bracht Triumph al een Street Triple RX op de markt, wat toen in feite niet meer was dan een Street Triple R met het kontje van de Daytona. In 2023 lanceerde Triumph de gelimiteerde Street Triple Moto2 Edition.
Meer dan dat in het CARB de twee modellen sinds eind augustus staan vermeld weten we niet, maar uitgaand van de Speed Triple RX die eerder dit jaar werd gelanceerd durven we wel te stellen dat de Street Triple RX daar de 765 variant op zal zijn. Ofwel: een sportievere zit door middel van clip-ons, een fraai gefreesde kroonplaat met genummerde plaque, en geüpgraded vering.
Nu had Triumph precies dat twee jaar geleden ook bij de Moto2 Edition gedaan, dus wat die twee nu al onderscheiden durven we ons niet aan te branden, maar bij Triumph zullen ze d'r best over na hebben gedacht en de RX onderscheidend genoeg hebben gemaakt. Het wachten is tot het nieuws door Triumph officieel wereldkundig wordt gemaakt.