Royal Enfield post beelden tweecilinder en elektrische Himalayan
Naast Enfield's CEO B. Govindarajan zat ook Mark Wells in het testteam dat aan het testen was in het bergachtige Ladakh in het noorden van India. De CEO reed op de binnenkort te verwachten nieuwe tweecilinder Himalayan, terwijl Wells op het elektrische prototype reed.
Volgens de geruchten in India zal de Himalayan het eerste model zijn van een nieuwe 750cc paralleltwin familie, waarvan het blok gebaseerd is op het bestaande luchtgekoelde ontwerp van 648cc met 48 pk, maar dan met dus een grotere cilinderinhoud voor meer vermogen en koppel. En gaan echter ook geruchten dat de tweecilinder Himalayan nog door de 650-twin wordt aangedreven, voordat de nieuwe 750-twin debuteert in een nieuwe Continental GT.
Dat laatste is gebaseerd op een productplanning uit 2022, waar een stamboom van aankomende modellen werd getoond. In de grafiek stond het silhouet van de Himalayan twin naast andere twin die op dat moment nog niet waren getoond, waaronder de Bear 650 scrambler, terwijl de Continental GT café racer werd getoond als een verdere ontwikkeling, wat suggereerde dat deze meer substantiële verschillen zou hebben.
Op recente spionagefoto's van de caféracer is te zien dat er tijdens tests extra sensoren en kabels aan de motor zijn bevestigd, wat suggereert dat hij wezenlijk verschilt van het bestaande ontwerp, terwijl prototypen van de Himalayan twin opvallend genoeg geen datalogging-apparatuur hebben, wat er misschien op wijst dat het blok de bestaande 650 is.
Los van het feit of het de 650 of toch 750 twin is, het blok zit in een frame dat totaal niet lijkt op dat van de andere twins. Weg dubbele achtershocks en retro-ontwerp, hallo modern frame met aluminium achterbrug en monoshock achterveer en aan de voorkant een upside down voorvork. Ook de styling oogt een stuk moderner.
Hoewel de recente test van Royal Enfield plaatsvond in de bergen, op onverharde wegen, is de Himalayan twin geen hardcore offroad. De spaakwielen zijn 19 inch voor en 17 inch achter, voorzien van dualpurpose banden, wat suggereert dat de motor als straatgericht Adventure model wordt gepositioneerd. Bij meer hardcore offroad fietsen zie je wielen in de maten 21" voor en 18" achter. De dubbele remschijven voor passen ook beter in het beeld van een 'Straat-Allroad', net als het lage voorspatbord.