Zoeken

QJMOTOR SRK 921 RR: eindelijk in de Benelux

30 september 2025
QJMOTOR – een merk dat volgens eigen zeggen “internationaal flink aan de weg timmert” – probeert nu officieel ook in de Benelux serieus op te vallen. De troef: de SRK 921 RR, een supersport die design, technologie en prestaties combineert, en dat alles voor een adviesprijs van €15.499,-.

Onder de kuip ligt de vier-in-lijn die officieel 129 pk en 93 Nm levert. Klinkt niet slecht (maar ook niet indrukwekkend), totdat je bedenkt dat in eerste instantie werd gesproken over 160 pk, een waarde die in de sportieve wereld wél indruk maakt. In het Verenigd Koninkrijk kreeg de SRK 921 RR die 160 pk inderdaad bij 13.600 tpm en 90 Nm bij 11.000 tpm, maar voor de Benelux en bredere EU-markt is het vermogen teruggeschroefd naar 129 pk. Voor wie een écht vette instapsupersport wil, blijft dat een beetje zuur.

Een saillant detail: de 921cc viercilinder is het resultaat van een samenwerking tussen QJMOTOR’s moederbedrijf Qianjiang en MV Agusta. MV zou het blok in een nieuwe generatie viercilinder-modellen gebruiken, maar die plannen sneuvelden toen MV Agusta werd overgenomen door KTM. QJMOTOR heeft het blok nu toegepast in de SRK 921 RR, waarbij subtiele designinvloeden van MV Agusta nog goed zichtbaar zijn. Met andere woorden: de SRK 921 RR is eigenlijk de QJ-versie van de MV die er nooit gekomen is.



Het rijwielgedeelte doet meer recht aan de belofte: een vakwerkbuisframe met enkelzijdige achterwielophanging, volledig instelbare Marzocchi-upside-down voorvork en achterschokdemper, een instelbare stuurdemper en Brembo-remmen. Alles wat nodig is voor stabiel, direct en plezierig sportief rijden.

Op elektronisch vlak zit de SRK 921 RR goed uitgerust: ride-by-wire, tractiecontrole, Bosch bochten-ABS (gereguleerd door een 6-assige IMU), slipperclutch en quickshifter op- en terugschakelen. Of de IMU ook de tractiecontrole aanstuurt – en wat die hellingshoek-afhankelijk maakt – wordt nergens vermeld, maar het zou kunnen. Drie rijmodi (Normal, Rain en Sport) maken het eenvoudig om de motor aan iedere situatie aan te passen. Alle informatie verschijnt overzichtelijk op een 5-inch TFT-display.

Qua looks leunt QJMOTOR stevig op Italiaanse finesse: strak kuipwerk, LED-verlichting rondom en een aerodynamische styling die duidelijk een knipoog geeft naar de racerij. Combineer dat met moderne technologie en je hebt een machine die zowel visueel als op papier serieus meedoet.

Belangrijkste specs:



 - 921cc vier-in-lijn, 129 pk / 93 Nm (VK: 160 pk / 90 Nm)
 - Vakwerkbuisframe met enkelzijdige achterwielophanging
 - Ride-by-wire, tractiecontrole & cruisecontrol
 - Quickshifter up & down, slipperclutch
 - Bosch bochten-ABS (6-assige IMU)
 - Drie rijmodi: Normal, Rain, Sport
 - Marzocchi volledig instelbare vering
 - Brembo-remmen, dubbele Ø320 mm schijven
 - 5-inch TFT-display, LED-verlichting
 - Adviesprijs: €15.499,-

Met de komst van de SRK 921 RR laat QJMOTOR zien dat ze ook in de Benelux een plekje aan de sportieve tafel willen. Of de gevestigde merken daar wakker van liggen, valt nog te bezien. Eén ding is zeker: met dit prijskaartje, moderne techniek en prestaties waarmee je aan de toog misschien niet de blits uithangt, maar waar je zeker op straat meer dan genoeg aan hebt, is de SRK 921 RR een interessante optie voor sportieve rijders die een betaalbare instap in de supersport zoeken – een plek waar veel merken de afgelopen jaren opvallend weinig bieden.