Zoeken

Norton toont eerste ontwerpschets als onderdeel van haar 'Wederopstanding' campagne

22 oktober 2025
Norton Motorcycles heeft vandaag het eerste officiële ontwerp vrijgegeven van zijn volledig nieuwe vlaggenschip-superbike, die zal worden gebouwd in de fabriek in Solihull. De schets, afkomstig van hoofdontwerper Simon Skinner, markeert niet alleen een nieuw model, maar ook het begin van een compleet nieuwe designfilosofie onder creatieve begeleiding van Professor Gerry McGovern.

Nieuwe richting voor een iconisch merk



De onthulling van de schets is het startschot van wat Norton zelf de ‘Resurgence’-strategie noemt — een hergeboorte van het legendarische Britse merk. Over enkele weken, tijdens de EICMA-beurs in Milaan, zal Norton een volledig nieuwe modelrange presenteren, met de superbike als vlaggenschip en boegbeeld van een vernieuwde merkidentiteit.

Voor het project werkt Norton nauw samen met Professor Gerry McGovern, Chief Creative Officer van JLR (Jaguar Land Rover) en een van de invloedrijkste designleiders van Groot-Brittannië. McGovern, die eerder ook betrokken was bij de creatieve koers van TVS Motor Company – de huidige eigenaar van Norton – hielp bij het vormgeven van de nieuwe design- en merkstrategie.

“Moderniteit, innovatie en luxe zijn niet de eerste termen waar je aan denkt bij klassieke motorfietsmerken,” aldus McGovern. “Maar toen ik werd uitgenodigd om mee te denken over de heruitvinding van Norton, was ik meteen gefascineerd. Motorfietsen en auto’s zijn anders, maar ze delen een belangrijk kenmerk: de kracht om emotie op te wekken. Beide kunnen objecten van verlangen worden.”


Een nieuwe filosofie: proportie, drama en emotie

McGovern benadrukt dat zijn betrokkenheid niet alleen om vormgeving draait, maar om het herdefiniëren van identiteit. Waar Norton in het verleden vooral teerde op nostalgie en erfgoed, draait de nieuwe koers om hedendaagse Britse luxe — met behoud van karakter, maar vertaald naar een moderne visuele taal.

“Nortons rijke Britse erfgoed maakte de uitdaging alleen maar aantrekkelijker,” vervolgt McGovern. “Samen met TVS-voorzitter Sudarshan Venu, wiens visie me doet denken aan een jonge Mr. Tata, hebben we de ‘Resurgence’-strategie ontwikkeld: een nieuwe designrichting en merkidentiteit, aangevoerd door een reeks motorfietsen die later dit jaar op de markt komen.”


De hand van Skinner


Gary McGovern (links) en Simon Skinner (rechts)

Voor Norton’s Head of Design Simon Skinner markeert deze samenwerking een kantelpunt in de geschiedenis van het merk. Skinner, die al meer dan tien jaar bij Norton betrokken is, noemt het “een kans om met frisse ogen naar onze identiteit te kijken”.

“Het is een groot voorrecht om samen te werken met Professor McGovern,” zegt Skinner. “Het gaf mij en het team de mogelijkheid om onze producten en merkwaarden opnieuw te evalueren. Wat we hebben ontworpen – en technisch tot in detail hebben uitgewerkt – vormt een modelrange die zowel zal verrassen als inspireren. Het is een nieuwe richting, maar wel één die respect toont voor ons verleden.”

De vrijgegeven schets laat een silhouet zien dat zowel gestroomlijnd als gespierd oogt, met duidelijke invloeden uit de racerij, maar met een minimalistische, moderne benadering. Het design hint naar een volledig nieuwe motorarchitectuur en belooft een technisch geavanceerde superbike te worden die het gat moet dichten tussen heritage en high performance.

Investering en ambitie

Sinds de overname door TVS Motor Company in 2020 heeft Norton een indrukwekkende wederopbouw doorgemaakt. Het bedrijf investeerde inmiddels meer dan £200 miljoen in zijn productiefaciliteit in Solihull en in de ontwikkeling van een nieuwe generatie motorfietsen.

De ‘Resurgence’-strategie is meer dan een designproject — het is een lange termijn groeiplan dat Norton opnieuw moet positioneren als een wereldspeler. Sinds begin 2025 is het personeelsbestand al met 25% gegroeid, als voorbereiding op een nieuwe fase van internationale expansie.

Een belofte van wedergeboorte

Wat Norton deze herfst in Milaan gaat tonen, moet het begin markeren van een nieuw tijdperk. De combinatie van Brits vakmanschap, Italiaanse designinvloeden en Indiase visie via moederbedrijf TVS vormt een opmerkelijke culturele mix — en een bewijs dat traditie en toekomst hand in hand kunnen gaan.

Of de nieuwe superbike de magie van weleer weet te evenaren, zal de tijd uitwijzen. Maar met een schets die kracht, balans en verfijning uitstraalt, lijkt Norton vastbesloten om zijn plaats aan de top van de motorwereld terug te winnen.

“Vandaag is slechts een voorproefje van wat komen gaat,” besluit Skinner. “In november tonen we de volledige visie. Wat mij betreft luidt dit het begin in van de tweede gouden eeuw van Norton.”