Zoeken

MV Agusta 2026 Brutale 800: brutale fun

28 oktober 2025
Met nog een week te gaan tot de EICMA in Milaan heeft MV Agusta een Brutale 800 aangekondigd, de motor die volgens de Italianen de puurste essentie van MV Agusta’s naked-DNA vertegenwoordigd.

Deze nieuwe generatie vormt de perfecte toegangspoort tot het universum van de Italiaanse fabrikant: een machine die even wendbaar als explosief is, gebouwd met het soort passie en perfectie dat alleen uit Varese kan komen.

Het is eigenlijk best opmerkelijk. Tien jaar geleden was de Brutale 800 nog het model nét onder het brute eenlitergeweld uit Varese. Een compacte naked met attitude, maar verre van een beginnersfiets. Nu, een decennium later, noemt MV Agusta dezelfde machine hun instapmodel binnen de Brutale-familie.

Even voor de goede orde: de nu gepresenteerde Brutale 800 is dus niet de volledig nieuwe Brutale die MV begin deze maand had aangekondigd - die wordt op 3 november op de EICMA in Milaan officieel onthuld. Dit is gewoon een geüpdatet versie van de Brutale die al sinds jaar en dag onderdeel uitmaakt van de MV-line-up. 

Bekend recept, fijn geslepen



In het vooronder vinden we opnieuw de befaamde 798 cc-driecilinder, nu aangepast aan de strengere Euro5+-norm. Het blok levert 113 pk bij 11.000 tpm en 85 Nm bij 7.500 tpm – geen cijfers om écht opgewonden van de raken, maar meer dan genoeg om lekker te spelen op straat. En zelfs op circuit.

De tegengesteld roterende krukas blijft een uniek kenmerk. Het tegengesteld roteren zorgt voor een aanzienlijke verlaging van de inertia, waardoor de motor veel makkelijker in te sturen is. Waarbij ook nog eens geldt: hoe hoger de snelheid, hoe groter het effect. Het zorgt voor een speels karakter dat de Brutale al sinds dag één typeert. 

De EAS 3.0 quickshifter laat je opschakelen en terugploffen zonder koppeling, terwijl het geluid uit de iconische drievoudige uitlaat je eraan herinnert waarom Italiaanse driepitters verslavend zijn.

Staal, stijl en stuurgevoel



De stalen vakwerkconstructie van het frame is gebleven – en terecht. Het biedt nog altijd die typische mix van stijfheid en gevoel die de Brutale zo wendbaar maakt. Voor de ophanging zorgt Marzocchi met een volledig instelbare 43 mm upside-down voorvork, achter doet Sachs dienst met een eveneens instelbare monoshock.

Remmen zijn van Brembo (M4.32-klauwen, 320 mm schijven), met Nissin-pompen voor constante drukopbouw. En natuurlijk: de enkelzijdige swingarm is gebleven, want een MV zonder dat kunstwerk zou geen MV zijn.

Op Bridgestone S22’s (120/70 en 180/55) voelt de Brutale zich thuis op zowel bochtige binnenwegen als snelle circuits.

Slimmer geworden zonder kil te worden



De 2026-editie is helemaal bij de tijd qua elektronica. Een 6-assige IMU beheert tractiecontrole, bochten-ABS en rear lift mitigation. In boerenkool Nederlands: het voorkomen dat het achterwiel de lucht in wordt geremd. Met vier rijmodi – Rain, Sport, Race en Custom – stem je gasrespons en vermogensafgifte af op humeur of wegdek.

Via het 5,5-inch TFT-display (met Wi-Fi en Bluetooth) krijg je toegang tot navigatie via de MV Ride App, cruise control, telefoonkoppeling én een nieuwe Advanced Connectivity Device met GPS-tracking, diefstalbeveiliging en nood-SMS-functie. Kortom: meer hightech dan ooit, maar zonder dat de Brutale z’n rauwe rand verliest.

Design: herkenbaar, gespierd, Italiaans



Uiterlijk is de 800 nog steeds onmiskenbaar een Brutale: compact, gespierd en elegant agressief. De druppelvormige LED-koplamp, het open achterframe en de drie-uitlaat lay-out blijven iconisch. Nieuw is de kleurstelling Rosso Ago Opaco (mat rood) – een moderne knipoog naar MV’s racehistorie.

De machine oogt verfijnder dan ooit, maar zonder de branie kwijt te raken die ‘m ooit tot straatlegende maakte.

Slotakkoord met vertrouwen uit Varese

Elke Brutale 800 wordt gebouwd in Varese, onder de strengste kwaliteitsnormen – en dat vertrouwen onderstreept MV met een 5 jaar fabrieksgarantie.

De 2026-versie is geen revolutie, maar een fijnbesnaarde finale van een model dat ooit de middenklasse opschudde. De nieuwe Brutale – die volgende week in Milaan verschijnt – zal ongetwijfeld alle registers opentrekken. Maar tot die tijd herinnert deze Brutale 800 ons eraan waarom het origineel nog steeds een legende is.