Zoeken

MotoE stopt, Ducati pusht door met solid-state batterij

11 september 2025
Met het besluit van Dorna en FIM om na dit seizoen de stekker uit het MotoE Wereldkampioenschap te trekken, lijkt het hoofdstuk elektrisch racen voorlopig dicht. Maar bij Ducati in Borgo Panigale gaat de research gewoon volle bak door.

 

De MotoE-deal met Dorna was voor Ducati vooral een proeftuin: interne knowhow opbouwen, data verzamelen en kijken of de technologie klaar is voor een elektrische straatfiets die de naam Ducati waardig zou zijn. 

Dankzij de 18 rijders op de MotoE-grid kon Ducati de afgelopen jaren bergen data binnenhalen. Het leverde zelfs een gewichtsbesparing van 8,2 kilo op in het accupakket van de V21L-prototype, maar nog steeds niet genoeg om een elektrische racer dezelfde power-to-weight te geven als een MotoGP-machine met benzinemotor.

Daarom zet Ducati nu vol in op nieuwe batterijtechnologieën. Samen met Volkswagen Group, Audi en PowerCo wordt onderzoek gedaan naar solid-state batterijen met een hogere energiedichtheid. Op de IAA Mobility in München werd op 8 september het eerste prototype van de V21L met QuantumScape solid-state cells getoond – een belangrijke stap voorwaarts, al is de weg naar een elektrische “MotoGP-Ducati” nog lang.

Kortom: MotoE mag dan in de koelkast zijn gezet, Ducati gebruikt de opgedane ervaring om zich klaar te stomen voor de toekomst. Want als de technologie er ooit wél is, wil Borgo Panigale vooraan staan.