Zoeken

Moto Morini 3½ Sport: een icoon keert terug (hopelijk)

11 november 2025
Op de EICMA in Milaan presenteerde Moto Morini de wedergeboorte van de legendarische 3½ Sport, het model dat in de jaren ’70 de naam Morini op de kaart zette. Volgens het Italiaanse merk, dat al bijna 10 jaar in Chinese handen is, zal de nieuwe 3½ Sport in de eerste helft van 2026 bij de dealers staan.

 

Of dat ook echt gaat gebeuren, valt nog te bezien. Want eerlijk is eerlijk: de overname door de Chinese Zhongneng Vehicle Group in het najaar van 2018 heeft Moto Morini weliswaar van de ondergang gered, de uitrol van nieuwe modellen is vanaf dag 1 allesbehalve vlot gegaan. Dat begon al bij de eerste X-Cape 650, die na z'n presentatie nog bijna twee jaar op zich liet wachten. 

Het tweede model, de Seiemmezzo, was in dat opzicht van hetzelfde laken een pak, terwijl ook de lancering van de nieuwe X-Cape 1200 meermaals werd uitgesteld, evenals het nieuwe 750 V-twin platform dat exact 2 jaar geleden op de EICMA in Milaan in vorm van de Corsaro en Corsaro Sport, een sportieve Naked en een Supersport. 

Die twee nieuwe zevenenhalf modellen werden voor 2024 aangekondigd, maar blonken dat jaar uit in afwezigheid. In plaats daarvan werd op de 2024 EICMA de Corsaro GT aangekondigd voor - je raadt het al - 2025. Maar ook dit jaar kwam er geen nieuws uit Italië (of moeten we zeggen China, want dat is waar de motoren worden geproduceerd.)

De ervaring leert dus dat er bij Moto Morini nogal wat kilometers kunnen liggen tussen een beursstand en een daadwerkelijke levering, en dus houden we als je het niet erg vindt nog even een slag om de arm wanneer de motor daadwerkelijk leverbaar zal zijn.

Retrocharme met moderne techniek



Goed. Dat gezegd hebbende. De nieuwe 3½ Sport is een eerbetoon aan de originele Moto Morini uit 1974, ontworpen door Franco Lambertini. Het klassieke, sportieve profiel is behouden, maar vertaald naar een modern, verfijnd design. Onderhuids klopt een 350 cc V-twin met Euro 5+ homologatie, waarvan de prestaties nog niet zijn vrijgegeven. 

Het enige dat Morini bekend heeft gemaakt is dat 'ie een drooggewicht heeft van 154 kilo, waar inclusief 15,5 liter volle brandstoftank pak 'm beet nog een kilootje of 15 aan vloeistoffen (benzine, olie, accu) bij op mag worden geteld. 

De 350cc V-twin is gemonteerd in een stalen dubbel wiegframe, met aan de voorkant een 37 mm upside down voorvork met 130 mm veerweg en aan de achterkant een aluminium achterbrugmet cantilever monoshock met 120 mm veerweg, waarvan de veervoorspanning instelbaar is. De wielbasis is met 1.420 mm voor een lichte motor eigenlijk best wel lang, net als dat de zithoogte van 795 mm niet super toegankelijk is. Hoewel daar wel de nodige verwarring is. De technische fiche spreekt van 795 mm, terwijl in de tekst van het persbericht een zithoogte van 780 mm wordt vermeld.







Wat weten we nog meer? Voor wat betreft de remmen is aan de voorkant een enkele 300 mm schijf met radiale 4-zuiger remklauw toegepast, terwijl het achterwiel middels een enkele 255 mm schrik met 2-zuiger remklauw wordt afgeremd. De remklauwen zijn trouwens voor het eerst van Morini logo voorzien, maar we hebben zo het idee dat ze door Bybre zijn geproduceerd. 

Het geheel wordt gecompleteerd door LED-verlichting en een rond TFT-display met geïntegreerde navigator, waardoor zowel zichtbaarheid als connectiviteit volledig modern zijn.

Voor wie de voorkeur geeft aan een relaxte zithouding is een traditioneel stuur gemonteerd, maar wie meer sportiviteit zoekt kan kiezen voor de optionele clip-ons. De retro-accenten, zoals de klassieke tankdop, het zadel met het Moto Morini-logo en de strakke uitlaatlijn, maken duidelijk dat het hier niet om zomaar een instapmotor gaat, maar om een bewuste ode aan een Italiaans icoon.

Klinkt veelbelovend, maar...



Klinkt veelbelovend, maar tot nu toe is het bij Morini altijd een verrassing geweest wanneer de motoren daadwerkelijk werden geleverd, waardoor sommige distributeurs zoals Sima in Frankrijk en MotoMondo in de Benelux, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk de samenwerking hebben beëindigd.

En dus: de 3½ Sport ziet er op papier uit als een lichte, toegankelijke V-twin vol charme, stijl en moderne techniek. Maar tot we hem écht op de weg zien – en niet alleen op de beursvloer in Milaan – blijft het een veelbelovende belofte, die we nog met een gezonde dosis Italiaans wantrouwen bekijken.