Krämer ontwikkelt racetrack-kit voor Super Duke R
De kit, ontwikkeld door de Duitse specialist Krämer Motorcycles, maakt van KTM’s naked powerbike een volwaardige Superbike met raceritme. In de laatste evolutie levert de 1390 Super Duke R uit 1350 cc maar liefst 190 pk en een overvloed aan koppel – genoeg om ook op het circuit indruk te maken.
Nu is het weliswaar ook supervet om met een Hypernaked op circuit te knallen, wat dankzij de hefboomwerking van het brede stuur ook nog eens verdomd gemakkelijk gaat, maar daar staat tegenover dat met je snufferd vol in de wind een behoorlijke aanslag op je nekspieren doet. En daar komt de ombouwkit in beeld.
Centraal in de door Krämer Motorcycles ontwikkelde kit staat een volledig nieuw ontworpen 22-liter benzinetank die tevens dienstdoet als zit annex kontje. Hierdoor zit je dichter bij het zwaartepunt, wat de wendbaarheid en balans ten goede komt. De tank is bovendien uitgerust met een aftap-ventiel dat snel legen van de tank mogelijk maakt, een detail dat in de racerij van onschatbare waarde is.
Verder voorziet de kit, die geschikt is voor de 1290 en 1390 Super Duke, in een GFK racekuip met carbon/kevlar-versterking, inclusief Ram-Air-systeem, verstelbare CNC-voetsteunen, clip-ons en een op circuitgebruik geoptimaliseerd linksysteem van de achtershock voor meer tractie en feedback. De montage blijft plug-and-play: alle originele elektronica blijft behouden en de benodigde bevestigingen zijn in de kit geïntegreerd.
Optioneel zijn er nog extra racecomponenten zoals een grotere radiateur en aerodynamische elementen. Voor 2026 werkt Krämer bovendien aan een compleet elektronica-pakket speciaal voor circuitgebruik. Voor nu kost de ombouwset € 6.990. Complete motorfietsen op basis van de Super Duke 1390 staan volgens de fabrikant ook al in de planning.