Zoeken

Kawasaki toont H2 HySE op Le Mans Hydrogène Symposium

18 september 2025
Op 10 september stond het beroemde Circuit des 24 Heures in Le Mans niet in het teken van benzine, maar van waterstof. Tijdens Le Mans Hydrogène kwamen zo’n 300 professionals uit industrie en overheid samen om de toekomst van mobiliteit te bespreken – en Kawasaki greep het podium om haar Ninja H2 Hydrogen ICE opnieuw te laten zien.

Het was alweer de derde publieke demo van het waterstofproject. Eerder maakte de H2 zijn werelddebuut tijdens de 8 Uren van Suzuka 2024 en kreeg Europa zijn eerste glimp te zien bij de 24H Le Mans 2025. Ditmaal mocht Kawasaki-testrijder Matthias Hoeppner twee ronden lang het Franse asfalt op, waarbij de aangepaste Ninja H2 liet horen (en vooral zien) wat mogelijk is met waterstof.

De machine beschikt over twee waterstoftanks en een aangepaste versie van Kawasaki’s befaamde supercharged viercilinder. Het resultaat: prestaties die je van een Ninja H2 verwacht, maar met nagenoeg geen uitstoot.

Met dit prototype onderzoekt Kawasaki hoe alternatieve brandstoffen een rol kunnen spelen in de toekomst van motorrijden. Het project maakt deel uit van HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology), waarin Kawasaki samenwerkt met andere Japanse grootmachten. Doel: de weg banen naar CO₂-neutrale tweewielers.

Hoeppner benadrukte na afloop de impact van dit soort demo’s:

“We hebben de afgelopen maanden al op meerdere evenementen gereden, waaronder de Tour de France. Overal waar we komen, zien we hoe groot de belangstelling is. Mensen zijn echt nieuwsgierig en blij dat Kawasaki het voortouw neemt in waterstoftechnologie voor motoren.”