Kawasaki onthult vernieuwde Z900RS voor 2026

De Z900RS is sinds zijn introductie in 2018 uitgegroeid tot een van de populairste retrobikes in zijn klasse. Voor 2026 krijgt het model een grondige update die verder gaat dan een nieuw kleurtje. Het motorblok, het rijwielgedeelte én de elektronica zijn aangepakt om de RS nog verfijnder, krachtiger en comfortabeler te maken – zonder afbreuk te doen aan zijn Z1-DNA.
Verfijnd vier-in-lijn karakter
Het hart van de Z900RS blijft de kenmerkende 948 cc-viercilinder, maar intern is er veel veranderd. Dankzij nieuwe nokkenasprofielen, een hogere compressieverhouding, aangepaste inlaatkanalen en vernieuwde ECU-afstelling levert de motor meer vermogen en reageert hij alerter in het midden- en topgebied. Een lichter vliegwiel zorgt voor snellere gasrespons, terwijl de elektronische gaskleppen (ETV) zorgen voor een nog verfijnder en beter doseerbaar gevoel aan het gas.
Meer comfort en technologie

De 2026-versie krijgt een flinke technologische upgrade. Cruise control, een Kawasaki Quick Shifter (KQS) voor soepel op- én terugschakelen, en een IMU-ondersteund hulpsysteem met Kawasaki Cornering Management Function (KCMF) maken de Z900RS moderner dan ooit. De hellingshoekafhankelijke tractiecontrole en het verbeterde ABS-systeem zorgen daarbij voor extra vertrouwen, zonder de pure rijbeleving te verstoren.
De 41 mm upside-down voorvork is instelbaar voor uitgaande demping en veervoorspanning, terwijl de horizontale Back-Link achtervering een uitgebalanceerde mix biedt tussen comfort en sportieve precisie. Radiaal gemonteerde remklauwen garanderen krachtige, goed doseerbare remprestaties – precies wat je van een moderne RS mag verwachten.
Authentiek retro, met oog voor detail

Visueel blijft de Z900RS trouw aan zijn roots. De iconische teardrop-tank, de ducktale achterzijde en het ovale LED-achterlicht zijn duidelijke verwijzingen naar de Z1 uit 1972. Nieuw voor 2026 is de 70 mm langere megaphone-uitlaat, die niet alleen voor een diepere, warmere klank zorgt, maar dankzij het dubbelwandige ontwerp ook glanzend blijft. Elk detail ademt Japans vakmanschap: van de geborstelde koelribben tot de dubbele analoge tellers en klassieke logo’s.
Z900RS SE & Black Ball Edition

Naast de standaarduitvoering brengt Kawasaki ook twee speciale varianten. De Z900RS SE krijgt een Brembo-remsysteem met radiale klauwen, Öhlins S46-achterschokdemper met externe afstelling, USB-C-aansluiting en de exclusieve “Fireball” kleurstelling, geïnspireerd op de originele Z1.
Wie liever een ingetogen look wil, kan kiezen voor de Black Ball Edition, met diepzwarte afwerking van stuur, hendels, tankdop, wielen en hitteschilden – minimalistisch, maar vol karakter.
Beschikbaarheid en kleuren
De nieuwe Kawasaki Z900RS en Z900RS SE staan vanaf medio december 2025 bij de officiële Kawasaki-dealers in de volgende uitvoeringen:
Z900RS: Candy Tone Red, Ebony (Black Ball Edition)
Z900RS SE: Metallic Spark Black (Fireball)
