Zoeken

Kawasaki KLE500 keert terug – vijfentwintig jaar later, en klaar voor nieuw avontuur

24 oktober 2025
Vijfentwintig jaar nadat hij van het toneel verdween, is ‘ie terug van weggeweest: de KLE500. Kawasaki blaast zijn avontuurlijke allrounder nieuw leven in – volledig herboren als moderne, rally-styled adventurebike met A2-licentie en het hart van een echte alleskunner.

 

Wie in de jaren ’90 z’n motordroom begon, kent de naam KLE500 nog wel. Het was destijds Kawaski’s vriendelijke avonturier: een betrouwbare twin die net zo goed naar het werk reed als over een grindpad denderde. En nu, bijna vijfentwintig jaar later, brengt Kawasaki de naam terug – maar dan in 2026-stijl: moderner, lichter en met een flinke scheut Dakar-DNA.

Rally looks, city brains

De nieuwe KLE500 is duidelijk meer dan zomaar een retro-opfrissing. Kawasaki heeft hem vormgegeven met een duidelijke knipoog naar de rallywereld. De hoge, verstelbare ruit, het korte maar opstaande 16-liter brandstoftankje en de ranke, door KX-motocrossers geïnspireerde zijkuipen geven de motor een serieuze ‘ready for adventure’-uitstraling.

Alles oogt functioneel – niet overdreven dik of protserig, maar met precies de juiste mix van stoer en strak. Volledige LED-verlichting voor en achter maakt het plaatje af. En met een 21” voorwiel en 17” achterwiel met IRC GP-410’s heeft de KLE ook qua hardware de juiste papieren voor zand, grind of slecht asfalt.

Bekend blok, nieuwe houding



Onder de rallyjas klopt een bekend hart: Kawasaki’s vloeistofgekoelde 451 cc paralleltwin, voorzien van assist- & slipperclutch. Het blok levert soepele, bruikbare kracht en past met gemak binnen de A2-licentiegrenzen – perfect dus voor avonturiers die net komen kijken, maar niet met een lichtgewicht willen rijden.

Het rijwielgedeelte bestaat uit een stalen vakwerkframe, met een inverted KYB-voorvork en Uni-Trak achtervering die speciaal voor deze motor zijn ontwikkeld. Het resultaat is een machine die zowel in de stad als op onverhard vertrouwen wekt: wendbaar, vergevingsgezind en verrassend lichtvoetig.

Het zadel-voetsteun-stuurdriehoek is eveneens doordacht. Volgens Kawasaki voelt de zitpositie zowel zittend als staand op de voetsteunen natuurlijk aan – een belangrijk detail voor wie graag eens van het asfalt afwijkt.

Vier manieren om te zitten



Nieuw voor de KLE is het ERGO-FIT-zadelconcept, waarmee rijders hun zithoogte en comfortniveau kunnen aanpassen. Met optionele lage en vlakke zadelopties zijn er vier combinaties mogelijk – van de comfortabele standaardopstelling voor lange snelwegritten tot een volledig vlak zadel voor optimale bewegingsvrijheid in het terrein.

Cruisen naar kantoor of kilometers maken over bergwegen? Geen probleem. En wie verder wil trekken, kan het comfort verhogen met Kawasaki’s originele accessoires: van zijkoffers en topkoffer tot handvatverwarming, middenbok, mistlampen en GPS-steun.

Remmen, schermen en connectiviteit

De remmen bestaan uit schijfremmen voor en achter met selecteerbare ABS – handig, want offroad kun je het ABS dus gewoon uitschakelen. De standaardversie krijgt een klassiek LCD-dashboard, terwijl de luxere SE-uitvoering wordt uitgerust met een TFT-scherm met smartphoneconnectie via Rideology The App.

Daarmee kun je ritgegevens loggen, navigatie gebruiken of zelfs spraakcommando’s koppelen aan je helmcommunicatie. De SE onderscheidt zich verder met een grotere ruit, LED-knipperlichten, stevige handkappen en een aluminium bash plate onder het blok – klaar voor serieuze ritten.

KLE, maar dan 2026



Wie de oude KLE500 nog kent, zal even moeten knipperen: de nieuwe versie deelt hooguit de naam en het idee. Geen brave toerder meer, maar een moderne middenklasse adventure die qua stijl dichter bij een rally-raid prototype ligt dan bij zijn voorganger. Toch blijft de kern hetzelfde: een toegankelijke allrounder die alles kan, zonder te overdrijven.

De KLE500 komt beschikbaar in Metallic Carbon Gray / Ebony, terwijl de KLE500 SE leverbaar wordt in Pearl Blizzard White, Pearl Storm Gray en Metallic Bluish Green.

Life’s a Rally – Ride It

Met de terugkeer van de KLE bevestigt Kawasaki zijn focus op avontuurlijk motorrijden in het middensegment. Na de Versys 650 en 300 klapt de KLE500 precies in dat gat: licht, wendbaar, A2-geschikt en met voldoende echte offroadcapaciteit om meer te zijn dan een stoere stadsfiets.

Of zoals Kawasaki het zelf samenvat: Life’s a Rally – Ride It.