Zoeken

Kawasaki introduceert Z650 S: sportieve alleskunner met nieuw design

19 oktober 2025
Met de komst van de Z650 S luidt Kawasaki een nieuw hoofdstuk in voor zijn immens populaire middenklasse naked. De nieuwe S-versie combineert herkenbaar Z-DNA met een fris design, moderne elektronica en verbeterd comfort.

Onderhuids blijft de bekende 649cc 180° paralleltwin het kloppend hart, met zijn karakteristieke soepele vermogensafgifte en sterke koppel in de lage en middentoeren. Dankzij de slip/assist koppeling en een - al zeggen we 't zelf - verdomd fijne gasrespons zal de Z650 S niet alleen toegankelijk zijn voor minder ervaren rijders, maar ook doorgewinterde motorrijders niet teleurstellen. 

Bovenstaand gold voor de Z650 en zal gezien het feit dat aan het blok geen aanpassingen zijn gedaan dus ook gelden voor de nieuwe Z650 S. Nieuw is wel dat de tractiecontrole nu in drie standen instelbaar is (hoewel we wel van mening blijven dat tractiecontrole bij dit soort vermogens net zo zinvol is als airco's op der zuidpool), terwijl een optionele up/down quickshifter het sportieve karakter verder onderstreept. 

De rij-eigenschappen zijn zoals je van een Kawasaki mag verwachten: scherp, wendbaar en voorspelbaar. De korte wielbasis, de scherpe balhoofdhoek het lichte vakwerkbuisframe van slechts 15 kilo zorgen voor messcherp stuurgedrag. Vering en remmen zijn in principe identiek aan de Z650, met dat verschil dat Kawasaki nu bij de remmen van wavedisks naar ronde schrijven is geswitcht (zelfde diameter van 300 mm) en wat betreft het ABS op Continental is overgestapt. 



Ten opzichte van de standaard Z650 heeft Kawasaki de zithouding net dat tikkie sportiever gemaakt, door toepassing van een breder ‘fat-bar’-stuur dat 10 mm hoger, 30 mm breder en 40 mm verder naar voren is geplaatst. Daarnaast heeft de Z650 S een nieuwe zadel dat 15 mm hoger en vlakker is, dat het zitcomfort moet hebben verbeterd en zorgt voor een ontspannen kniehoek – ideaal voor dagelijks gebruik én langere ritten.

Qua uiterlijk is de Z650 S een flinke transformatie ondergaan, waarmee hij weer in lijn is gebracht met de Z900, met in het oog springend nu de driedelige koplamp in het neusje. Kawasaki zegt verder het kuipwerk (voor zover je bij een naked van knipwerk spreken kunt) breder te hebben gemaakt, om de Z een gespierdere uitstraling te geven. De zijpanelen met meerlaags ontwerp, het compacte omhoog gerichte kontje en details als een honingraatmotief op de zijkappen, zwarte schetsplaten en volledige LED-verlichting moeten de hoogwaardige uitstraling versterken.

Binnenin is alles even modern. De nieuwe 4,3” TFT-kleurendisplay biedt twee weergavemodi – digitaal en analoog – met automatische helderheidsaanpassing. Via Rideology The App kan de rijder de Z650 S koppelen aan zijn smartphone voor voertuigdata, ritregistratie of spraakbediening.



De nieuwe Kawasaki Z650 S staat vanaf medio februari bij de officiële dealers en is verkrijgbaar in drie kleurstellingen:

 Metallic Matte Graphenesteel Gray / Metallic Flat Spark Black
 Candy Lime Green / Metallic Carbon Gray
 Ebony / Metallic Carbon Gray

Voor houders van een A2-rijbewijs (Code 80) levert Kawasaki tevens een 35 kW-kit.