Zoeken

Honda WN7: eerste volwaardige elektrische Honda nu officieel onthuld

16 september 2025
Honda maakt de weg vrij voor zijn allereerste volwaardige elektrische motorfiets: de Honda WN7. Na het onthullen van het EV FUN Concept vorig jaar op EICMA is het productieontwerp nu officieel gelanceerd, met naam, specificaties en bestelopties.

Honda maakt de weg vrij voor zijn allereerste volwaardige elektrische motorfiets: de Honda WN7. Na het onthullen van het EV FUN Concept vorig jaar op EICMA is het productieontwerp nu officieel gelanceerd, met naam, specificaties en bestelopties.

Het is op de kop af twee weken geleden dat Honda haar eerste elektrisch aangedreven motorfiets officieel aankondigde, hoewel het beestje toen nog niet bij z'n naam werd genoemd. Op de 2024 EICMA in Milaan gepresenteerd als het EV FUN Concept is Honda's eerste EV-motorfiets het afgelopen jaar intensief op Europese wegen getest. In een kort filmpje werd de EV FUN Concept in het wild getoond, met aan het slot de melding dat op 16 september meer info zou volgen.

Waarvan dus akte. Wat weten we nu? Om te beginnen dat 'ie dus WN7 is gaan heten, dat staat voor  “Be the Wind” (W), Naked (N), en vermogensklasse 7. Het slanke, futuristische design van het EICMA-concept blijft behouden, maar nu komt daar ook concrete technologie bij: een watergekoelde 18 kW elektromotor met 100 Nm koppel, een rijklaar gewicht van 217 kg en een actieradius van ruim 130 km. 

Volgens Honda zijn het prestaties vergelijkbaar met een 600cc motor, met een koppel dat dichter bij een 1000cc motor staat. "Pure sensatie zonder uitlaatgassen", zegt Honda en dat zal ongetwijfeld wel zo zijn, alleen kom je wel veel minder ver op een volle batterij dan met die 600cc of 1000cc motor.

Opladen is flexibel: CCS2-snellaadtechnologie brengt de batterij volgens Honda in slechts 30 minuten van 20% naar 80%, terwijl thuisladen via een 6 kVA wallbox in minder dan drie uur een volle batterij geeft. Voor beginners komt er ook een A1-versie, zodat nog meer rijders de overstap naar elektrisch kunnen maken.

Honda zegt dat de WN7 is ontwikkeld voor pure rijbeleving: stil, soepel, trillingvrij en toch met de herkenbare Honda-kwaliteiten van balans, stabiliteit en rijplezier. Voorzien van een 5-inch TFT-display, Honda RoadSync-connectiviteit, specifieke EV-menu’s en full-LED verlichting, moet hij vertrouwd, maar toch totaal anders dan een ICE-motorfiets aanvoelen.

Hoeveel 'ie moet gaan kosten is nog niet bekend. Over de prijs wordt in heel Europa nog met geen woord gerapt, in tegenstelling tot het Verenigd Koninkrijk waar de prijs al wel bekend is gemaakt. Daar gaat 'ie voor £12.999 over de toonbank en dat ligt daar precies tussen de NT1100 (£12.799) en de Africa Twin (£13.399).

Dat in ogenschouw nemend plus het feit dat voor EV-motoren de BPM slechts € 200 bedraagt vermoeden we dat de prijs bij ons zo rond de € 15.000 zal liggen.

Productiestart staat gepland voor eind 2025, met levering aan dealers vanaf 2026. Pre-orders zijn nu al mogelijk via Honda-dealers; wie voor 4 november bestelt, krijgt een gratis zadeltas.