Zoeken

Honda lanceert tweede EV-scooter: CUV e:

1 juli 2025
Honda heeft zijn aanbod van volledig elektrische motorfietsen in Europa uitgebreid en versterkt met de introductie van de gloednieuwe CUV e: scooter, waarmee Big Red op de eerder geïntroduceerde EM1 e: heeft voortgeborduurd.

Mocht de naam CUV je ergens bekend in de oren klinken, dat kan. De naam CUV is eerder gebruikt voor een Honda-tweewieler, met de in Japan exclusieve ‘CUV ES’ uit 1994 – waarbij de afkorting staat voor Clean Urban Vehicle.

Deze tweede elektrische tweewieler voor Europa van Honda maakt deel uit van de plannen van het merk om wereldwijd 30 elektrische modellen te lanceren tegen 2030 en tegen de jaren 2040 CO₂-neutraliteit te bereiken voor het volledige motorfiets-gamma.

De komst van de CUV e: betekent ook de introductie van Honda RoadSync Duo voor de ‘Connected’-uitvoering van de CUV e:. Deze EV-specifieke evolutie van Honda’s RoadSync-app maakt gebruik van een groot 7-inch TFT-scherm en biedt intelligente navigatie voor moeiteloos woon-werkverkeer. 

Verbonden met essentiële voertuigfuncties zoals de batterijstatus, wordt de route continu gemonitord en aangepast om de beste opties aan de bestuurder voor te stellen. Dankzij Over The Air (OTA)-updates profiteren gebruikers altijd van het nieuwste besturingssysteem.

Voortbordurend op de EM1 e: introduceert de CUV e: volgens Honda een meer volwassen karakter, dankzij een aandrijflijn die is opgebouwd rond twee verwisselbare Honda Mobile Power Pack e: batterijen. De zijdelings gemonteerde EV-motor levert een vermogen van 6kW en 22 Nm koppel, wat zich volgens Honda vertaalt naar een zijdezachte acceleratie en een topsnelheid vergelijkbaar met traditionele 125cc benzinescooters.

Naast de verbeterde prestaties biedt het model een actieradius van meer dan 70 km, wat betekent dat waar de EM1 e: ideaal is voor korte stedelijke ritten en pendelen naar school, de CUV e: veel meer flexibiliteit biedt voor langere woon-werkafstanden of uitstapjes verder weg.

De CUV e: is gebouwd op een traditioneel stalen onderbuisframe dat zorgt voor een stevige basis. Hieraan is een 26 mm telescoopvoorvork en een monoshock achteraan gemonteerd, evenals 12-inch wielen die zorgen voor optimaal comfort en rijgedrag in zowel stedelijke als landelijke omgevingen.

Het strakke, moderne ontwerp is eenvoudig en kenmerkt zich door zuivere, volwassen lijnen en scherpe details, plus een vlakke vloer voor maximale praktische bruikbaarheid. Het design wordt gecompleteerd door premium LED-voor- en achterlichten met unieke lichtsignaturen. 

De uitgebreide standaarduitrusting is volgens Honda afgestemd op het stadsverkeer. Zo vergemakkelijkt De Reverse Assist-functie het manoeuvreren in krappe ruimtes, zorgt de USB-C laadpoort dat apparaten altijd opgeladen kunnen worden, en maken de schakelaars en Smart Key-functionaliteit het gebruik van de scooter gemakkelijk en comfortabel. 

Een klein vakje in de kuip en ruimte onder het zadel bieden praktische opbergmogelijkheden, die verder uitgebreid kunnen worden met diverse officiële Honda-topkoffers en accessoires.