Honda breidt E-Clutch uit naar vijf populaire modellen voor 2026
Als je 't ons vraagt is het een oplossing voor een probleem dat er niet is, maar het lijkt alsof bij sommige fabrikanten de semi-automatische transmissie als de nieuwe heilige graal wordt gezien. En ergens snappen we het ook wel, zeker bij Honda dat al bijna 15 jaar de DCT in huis heeft, en daar met het E-Clutch-systeem een eenvoudigere variant van op de markt heeft gezet.
Het E-Clutch-systeem werkt sneller en soepeler dan een traditionele quickshifter en biedt volgens Honda een sportieve rijervaring op een hoger niveau. Tegelijkertijd maakt het het rijden eenvoudiger: bij wegrijden, stoppen en schakelen hoeft de rijder de koppelingshendel niet te gebruiken, maar kan gewoon de versnellingspedaal bedienen. Wie wil, kan de koppelingshendel altijd handmatig gebruiken voor extra controle.
Voor de Transalp en CB750 Hornet arriveert de E-Clutch nu op modellen met Throttle-by-Wire. Dit maakt het mogelijk om tijdens terugschakelen de gasklep automatisch af te stellen, zodat het motortoerental perfect overeenkomt met de wielsnelheid voor extra vloeiende overgangen. Bij de Transalp werkt het systeem zelfs off-road: bij het achterwiel dat draait, kan de E-Clutch met Throttle-by-Wire veilig schakelen, dankzij het monitoren van voor- en achterwiel.
Drie populaire 500cc-modellen – de CB500 Hornet, NX500 en CB500R – krijgen ook de optie voor E-Clutch. Daarmee wordt het sportieve gemak van het systeem toegankelijk voor een breed publiek, inclusief A2-rijders. Voor het eerst kunnen jonge motorrijders in Europa profiteren van het gebruiksgemak en de prestaties van de Honda E-Clutch op A2-vriendelijke modellen.
