Harley lanceert Pan America 1250 ST: voor wie nooit offroad gaat
Een Pan America 1250 Special, maar dan voorzien van een 17" voorwiel, dat is in een notendop de Pan America 1250 ST, het voor modeljaar 2025 gelanceerde derde model van de Pan America familie, waarmee de Amerikanen hun pijlen op de sportieve straatrijder hebben gericht die veel liever bochtjes pikt dan offroad te gaan.
Naast dat het 19" voorwiel voor een 17" exemplaar is ingeruild heeft Harley ook de velgen breder gemaakt (voor van 3 naar 3,5 inch, achter van 5 naar 5,5 inch) en andere banden in andere maten voorzien, met nu Michelin Scorcher "Sport" in plaats van Scorcher "Adventure", in de maten 120/70 ZR 17" (58W) en 180/55 ZR 17" (73W) in plaats van 120/70 R19" (60V) en 170/60 R 17" (72V). Maar da's niet het enige dat de Amerikanen hebben aangepast.
Bij sportiever straatgebruik past sportievere vering, en dat is dus het tweede dat Harley heeft aangepast. De Showa semi-actieve elektronisch geregelde vering heeft een sportievere setting en kortere veerwegen van 'slechts' 170 mm voor en achter, waar dat bij de Pan America 1250 Special 190 mm is.
Dankzij de kortere veerwegen is ook de zithoogte verlaagd, hoewel Harley in de technische specificaties de exacte hoogte niet vermeldt. Het enige dat wordt genoemd is een zithoogte met optionele Adaptieve RijHoogte (ARH) van 805 mm in de lage stand van het zadel, dat iets dieper is uitgesneden om meer 'in' de motor te zitten, in plaats van erop.
Afgaand op de zithoogte in de lage stand van 850 mm van de Pan America 1250 Special, die met ARH tot 830 mm wordt verlaagd, denken we dat de zithoogte van de ST 825 mm zal zijn. Daarnaast is de radiatorkap smaller, zijn de handkappen verwijderd en is een niet instelbaar donker windscherm voorzien dat beduidend lager is.
De korte veerwegen hebben ook een kleine invloed op de geometrie gehad. Zo is de wielbasis met 1.570 mm een fractie korter dan de 1.585 mm van de 1250 Special en heeft het voorwiel nu een naloop van 95 mm (is 108 mm bij de 1250 Special). In de praktijk zal de ST daardoor gemakkelijker van richting te veranderen zijn, niet in de laatste plaats ook dankzij het rijklaargewicht dat met 246 kilo een indrukwekkende 12 kilo minder is dan de 1250 Special.
De Pan America wordt aangedreven door de bekende vloeistofgekoelde 1.252 cc Revolution Max 60° V-twin met 30° offset, die op de eisen van Euro 5+ is aangepast en nu goed is voor een topvermogen van 149 pk bij 8.750 tpm en een maximumkoppel van 124 Nm bij 6.750 tpm. Ten opzichte van de 1250 Special is het uitlaatsysteem aangepast, door de middelste kamer te verwijderen is het gewicht gereduceerd en het geluid verbeterd.
Wat elektronica betreft heeft Harley de ST ook met het complete pakket uitgerust, met elektronisch geregeld bochten-ABS, hellingshoek afhankelijke tractiecontrole en Drag-torque Slip Control, Vehicle Hold Control, bandenspanningscontrole, wheeliecontrole, cruise control en een up/down quickshifter. En natuurlijk Bluetooth connectiviteit en navigatie via de H-D Mobile app.