Ducati herpakt de Hyper-spirit: nieuwe Hypermotard V2 en V2 SP zetten fun boven alles

Toen Ducati in 2005 de eerste Hypermotard 1100 liet zien, was meteen duidelijk dat dit geen brave middenweg zou worden. De Hypermotard was ruw, ongefilterd en vooral belachelijk leuk. Nu, twee decennia later, grijpt de V2-generatie terug op die originele magie, maar dan met moderne techniek, een futuristisch design en serieuze prestaties.
Terug naar de roots, maar dan radicaler

Het lijnenspel van de V2 verwijst duidelijk naar de eerste 1100: het dubbele “vleugel”-tankpaneel, de smalle neus, de zwevende achterpartij en de kenmerkende dubbele hooggeplaatste uitlaat. Toch oogt deze vierde generatie hypermodern. Het front is strak en robotachtig, met een donkere LED-koplampunit waarin de bekende dubbele C-signatuur is verwerkt.
De V2 SP gaat nóg extremer. De witte gesmede wielen, het oversized SP-logo, carbon delen en goudkleurige Öhlins-vering maken meteen duidelijk dat dit de hardcore variant is. In gewicht scheelt het SP-model 3 kilo ten opzichte van de standaard V2.
Nieuw 890 cc V2-blok: meer power, minder gewicht

Het nieuwe 890 cc V-twin motorblok is volgens Ducati de lichtste tweecilinder die ze ooit gebouwd hebben: slechts 54,4 kilo, ruim zes kilo lichter dan het oude Testastretta 11°-blok. Dankzij het IVT-systeem met variabele inlaatnokken levert het blok 120 pk, ruim genoeg om de Hypermotard in het hypermotard-segment aan de absolute top te zetten.
Belangrijker voor dit type motor is het koppel: 94 Nm, waarvan 70% al bij 3.000 toeren paraat staat. In combinatie met kortere versnellingsverhoudingen moet de V2 explosiever aanvoelen dan de oude 950, vooral bij het uitaccelereren van bochten.
Voor circuitrijders heeft Termignoni alweer oplossingen klaarstaan. Met de volledige niet-gehomologeerde race-uitlaat stijgt het vermogen met 3,6 pk en daalt het gewicht met 4,5 kilo — precies het soort upgrades waar Hypermotard-rijders enthousiast van worden.
Nieuwe monocoque, nieuwe geometrie, nieuwe balans

Een van de grootste stappen zit in het chassis. De Hypermotard V2 krijgt een compleet nieuwe aluminium monocoque die tevens dienstdoet als airbox. Dat zorgt voor een extreem compacte bouw, maar ook voor meer stijfheid. Samen met het nieuwe blok resulteert dat in een gewichtsbesparing van 13 kilo ten opzichte van de 950.
De geometrie is gericht op wendbaarheid zonder dat stabiliteit verloren gaat: 1.517 mm wielbasis, 26° balhoofdhoek en 110 mm naloop. Ducati claimt dat de V2 neutraler stuurt dan zijn voorganger en minder kracht vraagt bij insturen en hellingshoeken.
De standaard V2 heeft volledig instelbare Kayaba-vering, terwijl de SP wordt uitgerust met topcomponenten van Öhlins (NIX30 48 mm en STX46). De gesmede wielen van de SP besparen nog eens 1,56 kilo draaiende massa — een groot verschil onder hellingshoek.
Brutale remmen voor een brutale motor

Ducati monteert op beide modellen dubbele 320 mm schijven. De V2 heeft Brembo M4.32-klauwen en een PR18/19-rempomp. De SP krijgt de lichtere én krachtigere Brembo M50’s met een PR16/21-master — dezelfde setup die we kennen van Ducati’s sportievere modellen.
Elektronica: Panigale-techniek in een funbike
De V2-serie krijgt een complete Panigale-afgeleide elektronicasuite, met een nieuwe 6D IMU. De systemen:
- Cornering ABS (4 niveaus)
- Ducati Traction Control (met predictive strategie)
- Ducati Wheelie Control
- Ducati Quick Shift 2.0 (op- en terug)
- Engine Brake Control
De SP krijgt daarnaast standaard Ducati Power Launch en Pit Limiter, functies die je eerder op circuitmotoren verwacht dan op een funbike.
Het nieuwe 5 inch TFT-scherm heeft drie weergavemodi (Road, Road Pro en Track) en is strak geïntegreerd, zonder externe waarschuwingslampjes. De bediening gaat via een nieuwe “petal”-joystick op het stuur.
Ergonomie: nog steeds supermotard, maar toegankelijker

Het stuur staat breed en hoog, de tank is smal en de zitpositie is duidelijk gericht op actief rijden. De voetsteunen zijn verder naar voren geplaatst dan bij de 950, voor meer controle in het bochtenwerk. Ondanks de agressieve insteek is de zit toegankelijk: 880 mm zithoogte voor beide modellen, lager dan de vorige SP.
Voor rijders met kortere benen biedt Ducati diverse lagere zadels en verlaagde veren uit de Performance-lijn.
Levering en versies
De Hypermotard V2 komt in Ducati Red–uitvoering, de V2 SP in een speciale SP-livery met witte velgen. Europese dealers krijgen de motor in april 2026, Noord-Amerika volgt in mei, Japan en Australië in oktober.
Met meer vermogen, minder gewicht en een compleet nieuwe technische basis lijkt Ducati precies te hebben gedaan wat Hypermotard-rijders hopen: niet temmen, maar verder aanscherpen. De Hyper is terug — en hyperder dan ooit.
