Zoeken

Ducati 2026 Monster: volgende in lijn met de nieuwe V2

23 oktober 2025
Ducati onthult de vijfde generatie van de iconische Monster, een naked bike die volgens de Italianen klassieke charme, compromisloze prestaties en moderne technologie combineert in een compacte, lichtgewicht en bijzonder wendbare motorfiets.

De Ducati Monster is al sinds 1992 een icoon in de wereld van naked bikes. Toen het model debuteerde op de Cologne Motor Show, veranderde het de perceptie van wat een sportieve naked bike kon zijn. De eenvoud van het concept – “everything you need, nothing more” – sloeg onmiddellijk aan bij motorrijders wereldwijd en legde de basis voor een community van enthousiaste Monsteristi. Met de introductie van de 2026 Monster schrijft Ducati een nieuw hoofdstuk in dit onmiskenbare verhaal, waarin traditioneel design en moderne techniek hand in hand gaan.

Het design van de nieuwe Monster is een frisse interpretatie van de klassieke lijnen, maar met een moderne twist. De compacte, sportieve vormen verwijzen naar het eerste model van 1992, met de kenmerkende bison-back tank, korte, lichte achterkant en het enkele zadel. Het front wordt gedomineerd door een full-LED koplamp met dubbele ‘C’-vorm en twee uitgesneden zijstukken die een subtiele knipoog geven naar de Panigale V4. De ergonomie is verbeterd met een 5 mm lager zadel (815 mm), waardoor rijders gemakkelijker bij de grond kunnen en het warme lucht van de radiator wordt efficiënt weggevoerd voor meer comfort.



Onder de tank huist de nieuwe Ducati V2-twin. Dankzij de moderne IVT (Intake Variable Timing) timing levert de motor soepel vermogen bij lage toeren, een vlotte kracht bij middentoeren en indrukwekkende prestaties bij hoge toeren, met een piekvermogen van 111 pk bij 9.000 tpm (110,7 pk/81,4 kW voor de Amerikaanse versie). Het blok is bovendien 5,9 kg lichter dan de vorige Testastretta Evoluzione en kent recordlange onderhoudsintervallen van 45.000 km/28.000 mijl voor klepspeling, wat zorgt voor lage operationele kosten en een probleemloze rijervaring.

Het motorblok fungeert als een dragende component van het nieuwe monocoque chassis, gecombineerd met een dubbele swingarm geïnspireerd op de Hollow Symmetrical Swingarm van de Panigale V4 en een trellis-achterframe in technopolymeer. Dit draagt bij aan een totaalgewicht van slechts 175 kg (tank leeg), waardoor de Monster extreem wendbaar blijft. De Showa 43 mm upside-down voorvork en monoshock zijn afgesteld op een perfecte balans tussen comfort en sportieve prestaties.

Het Brembo-remmenpakket met dubbele 320 mm frontschijven en M4.32 radiale remklauwen biedt een progressieve initiële bite en consistente remkracht, terwijl de Pirelli Diablo Rosso IV-banden (120/70 en 180/55) maximale grip en veiligheid op de weg garanderen. Het compacte zadel, hogere stuur en smalle zijpanelen zorgen voor een natuurlijke controle en een comfortabele rijhouding, zowel in de stad als op bochtige wegen.



Elektronica speelt een sleutelrol: vier Riding Modes (Sport, Road, Urban en andere) passen de prestaties aan op rijstijl en omstandigheden. De Monster blijft sportief en krachtig in Sport Mode, terwijl Road en Urban Modes het makkelijker maken voor minder ervaren rijders of stadsgebruik. Ducati’s 6-assige IMU en uitgebreide elektronica beheren tractiecontrole, wheelie control, engine brake en cornering ABS voor een veilige en plezierige rijervaring. Alles is te bedienen via een petal-shaped joystick en 5-inch TFT-display, compatibel met het Ducati Multimedia System en turn-by-turn navigatie.

Voor wie een persoonlijke touch wil, biedt Ducati Performance een breed scala accessoires, van carbonfiber en billet aluminium tot sportzadel met Alcantara bekleding. Termignoni-gehomologeerde uitlaten met titanium binnenwerk en carbon eindkap verhogen het karakter van de Monster, verminderen het gewicht (-0,2 kg) en geven een rauwe, sportieve sound die past bij het iconische imago van de naked bike.

De Ducati Monster 2026 is een motor die de kern van de naked bike opnieuw definieert: lichtgewicht, wendbaar, krachtig en intuïtief, met een design dat zowel respect toont voor de iconische voorgangers als vooruitkijkt naar de toekomst. Voor de Monsteristi is dit geen gewone motorfiets; het is een statement, een erfgoed en een plezierige, veilige rijervaring in één.

Met de nieuwe V2, geavanceerde chassisopbouw en doordachte elektronica is de Monster 2026 zowel een motor voor dagelijks gebruik als een sportieve uitdaging op bochtige wegen, waarmee Ducati opnieuw bewijst dat eenvoud en innovatie perfect samengaan.

De nieuwe Monster komt in februari 2026 bij de Europese dealers, is te verkrijgen in twee kleurstellingen (Ducati Red en Iceberg White) en in twee uitvoeringen, de Monster en Monster+, waarbij de laatste is voorzien van een passagierszadel cover en kuipruitje. Beide zijn verkrijgbaar in een 35 kW uitvoering voor alle motorrijders met een A2 rijbewijs.



Prijzen in Nederland:

Monster in Ducati Red €15.190
Monster+ in Ducati Red €15.590
Monster in Iceberg White €15.390
Monster+ in Iceberg White €15.790

 

Prijzen in België:

Monster in Ducati Red €12.590
Monster+ in Ducati Red €12.890
Monster in Iceberg White €12.790
Monster+ in Iceberg White €13.090