Buell Super Cruiser eindelijk in productie – maar voorlopig alleen in de VS
De eerste productie-eenheid, VIN 0001, werd op 26 september 2025 afgerond en gaat naar het Barber Motorsports Museum voor de officiële onthulling tijdens het Barber Vintage Festival (3–5 oktober 2025). Volgens CEO Bill Melvin zijn deze handgemaakte machines “een echte mix van performance en kunst”.
Het hart van de Super Cruiser is een 1190cc V-twin, vloeistofgekoeld, goed voor 175 pk en 94 lb-ft koppel bij 8.500 tpm – bizar veel voor een cruiser. Ter vergelijking: de Ducati Diavel V4 RS gaat met 180 pk nog nét een stapje verder. Een hydraulisch bediende koppeling en vacuümgestuurde slipper houden alles onder controle bij agressief terugschakelen.
Het rijwielgedeelte doet niet onder voor het motorblok: FOX upside-down voorvorken, Brembo remmen met dubbele 320 mm schijven, en een FOX achterschokdemper zonder linkages. Met een maximale hellingshoek van 50 graden is deze cruiser bovendien extreem sportief – bijna bizar voor een motor van dit type. Dunlop SportMax Q5A-banden geven het vertrouwen om de Super Cruiser echt uit te dagen.
Buell volgt een voorzichtige productieramp-up. “Elke machine moet zijn belofte waarmaken en elke rijder dat typische Buell-gevoel krijgen zodra ze het gas opendraaien,” zegt Jason Anderson, Manufacturing & Quality Director. Leveringen aan klanten volgen na afronding van de laatste federale certificeringen. De adviesprijs in de VS is $25.900, met een $1.000 aanbetaling om een reservering vast te leggen.
De recente geschiedenis van Buell is stormachtig. Ooit opgericht door Erik Buell, stond het Amerikaanse merk bekend om zijn innovatieve sportmotoren. Na financiële problemen en de stopzetting door Harley-Davidson in 2009, werd het merk overgenomen door een investeringsgroep en langzaam herbouwd. Europese leveringen blijven voorlopig uit, waardoor de Super Cruiser voorlopig een exclusieve Amerikaanse belevenis is.
Met de productie van de Super Cruiser laat Buell zien dat het merk nog altijd durft te bouwen, en dat sportieve cruisers met serieuze pk’s en extreme lean angles tot de mogelijkheden behoren.