BMW viert 10.000e G 310 RR – maar Europa krijgt ’m wéér niet
De G 310 RR is in essentie de sportieve broer van de G 310 R die we hier wél kennen, maar met volle kuip, TFT-dashboard, vier rijmodi (Track, Sport, Urban en Rain), een slipperclutch en ABS. Het blok is dezelfde vloeistofgekoelde 312cc eencilinder met 34 pk en 27 Nm koppel, gekoppeld aan een zesbak. Met upside-down vork, aluminium swingarm en Michelin Pilot Street banden oogt en rijdt de kleine RR verrassend volwassen – en de looks doen sterk denken aan de iconische S 1000 RR.
En de prijs? In India staat de Limited Edition vanaf 299.000 roepie op de showroomvloer, omgerekend nog geen €3.200. Daarmee nestelt de G 310 RR zich pal naast instapknallers als de Yamaha R3 en Kawasaki Ninja 500. Alleen: die keuze hebben wij hier niet, want BMW weigert de RR naar Europa te halen.
Een gemiste kans, want de markt voor lichte sportmotoren groeit. Terwijl merken als Kawasaki en Yamaha dat segment stevig invullen, blijft BMW vasthouden aan alleen de naakte 310 R en de GS-variant. Juist nu jonge rijders en instappers snakken naar betaalbare, lichte sportmachines met echte beleving.
Kortom: BMW, waar wachten jullie op? Breng die G 310 RR naar Europa – dit is precies de motor die we hier nodig hebben.