Zoeken

BMW R 1300 R "Titan": extreme dragster met lachgas-injectie

9 juli 2025
Een kleine groep medewerkers van BMW Motorrad kreeg de kans om een compromisloze Custom Bike te ontwikkelen met BMW Motorrad leiderschap en precisie tot in het kleinste detail. Dat heeft geresulteerd in de BMW R 1300 R "Titan" - bruut en agressief, mooi en buitengewoon, snel en precies - gebouwd om te winnen.

Even voor de goede orde, dat "bruut... gebouwd om te winnen" zijn niet onze woorden, maar die van BMW Motorrad in het persbericht van de R 1300 R "Titan". Als onderdeel van een buitengewoon project werkten Philipp Ludwig als projectmanager, voertuigontwerper Andreas Martin, Theresa Stukenbrock als kleur- en grafisch ontwerper en prototypebouwers Paul Summerer en Thomas Becker, die hun ervaring en passie in het project inbrachten, samen om een uniek voertuig te creëren.

Het team nam de basiselementen van de nieuwe BMW R 1300 R en vertaalde deze naar de agressieve lijnen van een dragster racer. De karakteristieke lijnen van de BMW R 1300 R tank en kuip worden weerspiegeld in de monocoque die typisch is voor racemachines en de opvallende airduct luchtinlaat van de standaard machine zet de dynamiek van de "TITAN" in overdreven zin voort.

Visueel wordt het gewicht over het voorwiel geduwd om het bij de start zo lang mogelijk op het asfalt te houden. De totale proporties van de motorfiets zijn compact opgebouwd rond het middelpunt: de 1300 cc boxermotor. Het rijwielgedeelte van de Titan is ontwikkeld in samenspraak met veringspecialist Wilbers en is een custom unit met een verlengde achterbrug, om de vermogensafgifte van het standaard motorblok naar het achterwiel te maximaliseren, met behoud van een laag en agressief profiel. 



Akrapovic, al jarenlang partner van BMW Motorrad, assisteerde bij de ontwikkeling van de BMW R 1300 R "TITAN". Deze samenwerking stelde het team in staat om een uitgebreid titanium Akrapovic uitlaatsysteem te ontwerpen dat het krachtige karakter van deze custom motorfiets versterkt, zowel visueel als akoestisch. De uitlaat loopt uit de twee cilinders, komt kort samen onder de motorfiets en eindigt in een boxerstijl, twee-flow uitlaat onder de torenhoge, agressief oplopende achterkant.

Tussen de twee titanium einddempers zit een agressief ogende lachgasfles die het injectiesysteem met een druk op de knop voorziet van lachgas. Zodra de zuurstofboost in de motor is gearriveerd, wordt de BMW R 1300 R "TITAN" via een nauwkeurig ontworpen transmissie en cardanaandrijving richting de finish 400 meter verderop gekatapulteerd, terwijl de remprestaties zijn toevertrouwd aan een high-spec Magura HC3 remklauw.

Voor een optimale steun en lichaamshouding voor dragster racen zijn de voetsteunen heel ver naar achteren geplaatst. De BMW R 1300 R "TITAN" is volgens BMW een custom bike die BMW Motorrad's passie en precisie in elk detail belichaamt, tijden voor de kwart-mijl sprint heeft BMW niet bekend gemaakt.