BMW onthult R 1300 RT
"Met de nieuwe BMW R 1300 RT hebben we het toericoon van BMW Motorrad naar een geheel nieuw niveau getild", zegt projectmanager Harald Spagl over de nieuwe R 1300 RT . "Het ontwerp is lichter, toegankelijker en dynamischer dan ooit tevoren. Bovendien biedt het met een volledig nieuwe motor, chassis en aerodynamica een rijervaring die voldoet aan de hoogste eisen in dit segment op het gebied van dynamiek, comfort en reiscapaciteit."
Dat zijn straffe uitspraken van Spagl die er niet om liegen en afgaand op onze eigen ervaringen met de R 1300 GS en GS Adventure zal ook de nieuwe RT ongetwijfeld een technisch hoogstandje zijn, maar qua design hebben de Duitsers naar onze bescheiden mening de plank toch weer finaal misgeslagen. Mooi is nou niet bepaald het eerste woord dat in ons opkwam bij het zien van de eerste beelden.
Onder het lelijke design (we denken dat BMW zich gelukkig mag prijzen dat smaken nog altijd verschillen en dat er dus best motorrijders zullen zijn die 'm wel mooi vinden) zit echter flink wat innovatieve techniek. In basis zijn het blok en het rijwielgedeelte overgenomen van de GS, maar dan op toepassing in de RT aangepast. Dat betekent dat ook deze RT nu goed is voor een topvermogen van 145 pk bij 7.750 tpm en een maximumkoppel van 143 Nm bij 6.250 tpm en optioneel van de ASA semi-automatische transmissie kan worden voorzien.
Standaard heeft de RT drie rijmodi Road, Rain en ECO, met de optionele Riding Modes Pro komen daar nog twee rijmodi Dynamic en Dynamic Pro bij. Met de rijmodusvoorselectie kan de rijder met de rijmodusknop een individuele selectie maken. Elektronische regeling van de motorrem (MSR) is onderdeel van het standaard pakket.
Het chassis van de nieuwe BMW R 1300 RT is volledig opnieuw ontworpen. Het middelpunt is het nieuwe uit plaatstaal vervaardigde hoofdframe, dat naast een significante optimalisatie van de inbouwruimte voor nog compactere verpakking ook hogere stijfheid biedt dan het vorige model. Ook het subframe is volledig opnieuw ontworpen. In plaats van de vorige buisvormige staalconstructie is het nu een aluminium vakwerkbuisframe.
In combinatie met een aandrijfeenheid die nu veel compacter is, heeft het nieuwe ontwerp van het chassis een significante concentratie van massa naar het algehele zwaartepunt bereikt, wat zich vertaalt in merkbare voordelen in de handling. Tegelijkertijd moet de nieuwe R 1300 RT nog preciezer en stabieler zijn bij het remmen, merkbaar minder inspanning vragen om te rijden en een nog bevredigender precieze respons van de vering bieden. Aldus BMW. Voor dat laatste zegt BMW de Telelever voorkant en Paralever achterkant nieuw te hebben ontworpen.
Nieuw bij de RT is wat BMW Motorrad de elektronische Dynamic Chassis Adaption noemt, zeg maar Dynamic ESA op een hoger niveau. Volgens de Duitsers biedt DCA naast de bekende semi-actieve werking van de vering (Dynamic Suspension Adjustment / DSA, om in BMW termen te blijven) twee selecteerbare rijposities via de rijmodi, voor maximale spreiding van rijcomfort en dynamische handling.
BMW Motorrad zegt veel aandacht te hebben besteed aan aan gemakkelijke toegang en een lage zithoogte. Daarom lag de focus bij de ontwikkeling van de nieuwe R 1300 RT op het bereiken van een zithoogte van slechts 780 mm. Naast de standaard buddyseat zijn er andere zittingsopties beschikbaar als individuele optionele uitrusting af fabriek.
De nieuwe BMW R 1300 RT is standaard uitgerust met koffers (27 liter elk). Verdere hoogtepunten van de nieuwe R 1300 RT zijn de Vario-koffers, voor het eerst af fabriek beschikbaar als optionele uitrusting voor een BMW RT. Het variabele bagagesysteem maakt het mogelijk om het volume aan te passen van 27 tot 33 liter, afhankelijk van de gewenste breedte van de koffers.
Beide koffers zijn voorzien van een centraal vergrendelingssysteem. Ze hebben ook beide interieurverlichting en de linker koffer bevat een USB-C laadpunt. De twee topkoffers met een capaciteit van respectievelijk 39 en 54 liter bieden extra opbergruimte. De grote 54-liter bagageruimte is ook elektrisch. Een speciaal kenmerk is de verwarmde rugleuning voor de passagier.
De ergonomische driehoek is gevormd door het stuur, de voetsteunen en de zitting op de nieuwe R 1300 RT ontworpen om de rijder merkbaar verder naar voren te positioneren. Tegelijkertijd maakt de actievere zitpositie nog steeds ontspannen toeren en cruisen mogelijk, zelfs met een passagier. De hoogte en hoek van het zadel van de berijder kunnen worden aangepast om de rijpositie fijn af te stemmen. De nieuwe koffers bieden nu meer ruimte voor de onderbenen van de passagier zonder het volume van de koffers te compromitteren. De passagiers-buddyseat is ook verlengd. Er is nu meer ruimte om je zitpositie van tijd tot tijd te veranderen tijdens langere ritten.
Het "wind- en weerbeschermingsconcept" van de nieuwe R 1300 RT omvat verstelbare zijkuipen die homogeen in het ontwerp zijn geïntegreerd. Dit maakt het mogelijk om de rijder te allen tijde van voldoende frisse lucht te voorzien, zelfs onder uitdagende omstandigheden zoals stadsverkeer of hoge buitentemperaturen op landwegen, en biedt zeer effectieve bescherming tegen wind en weer bij lage temperaturen op de snelweg of autosnelweg.
Naast de basisversie in de uni-kleur Alpine White 3, is de nieuwe BMW R 1300 RT verkrijgbaar in de Triple Black modelvariant in Blackstorm metallic, de nadrukkelijk dynamische Impulse modelvariant in Racing Blue metallic en de volgens BMW bijzonder elegante modelvariant Option 719 Camargue in Blue Ridge Mountain metallic.
De BMW R 1300 RT kent zijn marktintroductie in juni met een consumentenadviesprijs vanaf €27.390,-