BMW Motorrad presenteert Vision CE: elektrische C1
Naast de emissievrije elektrische aandrijving, zijn de opvallende kenmerken van de BMW Motorrad Vision CE onder andere het wegnemen van de noodzaak voor een helm en beschermende kleding, waardoor berijders een verhoogd gevoel van vrijheid en een ontspannen, zorgeloze rijervaring krijgen. De Vision CE stelt nieuwe normen en biedt een emotionele, creatieve en frisse kijk op woon-werkverkeer, en beschrijft de toekomst van stedelijke tweewielermobiliteit.
Bovenstaand is het citaat waarmee BMW Group haar persbericht opent. Volgens BMW Group zet BMW Motorrad zich in om stedelijke elektromobiliteit voortdurend opnieuw te bedenken - emissievrij, innovatief en voorzien van baanbrekende ontwerpen. In 2014 resulteerde dat in de C Evolution, de eerste EV-motorscooter van Duitse makelij.
Een verkoopsucces werd de C Evolution niet bepaald, maar dat weerhield de Duitsers er niet van te blijven investeren. In 2022 werd z'n opvolger CE 04 gelanceerd, volgens BMW Group tot op de dag van vandaag de wereldmarktleider in z'n segment. Dat klinkt heel erg indrukwekkend, maar is het niet: het is de enige EV-maxiscooter op de markt. Twee jaar later werd de CE 02 gelanceerd, die als motorscooter én als bromscooter leverbaar is.
Met beide modellen loopt het nog niet storm. Het eerste halfjaar 2025 zijn er 26 CE 02's en 11 CE 04's op kenteken gezet, waarvan het overgrote deel dealer demo's zullen zijn. Aan particulieren is er slechts één elektrische BMW motorscooter verkocht, een CE 02. Dat staat toch in schril contrast met de C 400 GT en C 400 X, waarvan er de eerste 6 maanden 36 naar particulieren zijn gegaan.
De nu op de IAA Mobility 2025 motorshow gepresenteerde Vision CE is een visie op de toekomst van EV-mobiliteit in stedelijke omgevingen. Een C1, maar dan met een elektrische aandrijving. Ook de C1, door BMW Motorrad 25 jaar geleden op de markt gezet, is echter nooit een verkoopsucces geweest.
Het unieke aan de C1 was dat vanwege de kooiconstructie je geen helm hoefde te dragen, promotioneel beeldmateriaal was ook steevast met een rijder in 3-delig pak, maar daar is blijkbaar nooit een behoefte aan geweest. In 2001 werd naast de 125cc een 200cc op de markt gezet, maar ook die sloeg niet echt aan, waardoor in 2003 de C1 uit productie werd genomen.
In oktober 2009, zes jaar nadat de C1 uit productie was genomen, presenteerde BMW een nieuw studiemodel C1-E met EV-aandrijving. De elektromotor was afkomstig van Vectrix, dat in 2006 met de VX-1 's werelds allereerste EV-maxiscooter op de markt had gezet, maar in 2014 failliet ging. De C1-E heeft echter het nooit tot een productiemodel geschopt.
Zestien jaar na de dato heeft BMW Motorrad het concept van een elektrisch aangedreven C1 dus weer afgestoft, maar dan vermengd met het ontwerpconcept van de CE 04 en CE 02. En daar moeten we wel eerlijk zijn: Vision CE oogt een stuk appetijtelijker dan de C1. Als een CE 04, maar dan voorzien van een kooiconstructie met vierpuntsgordel.
De verminderde totale hoogte van de kooi en het open, luchtige ontwerp, gecombineerd met een lange wielbasis, geven de Vision CE volgens BMW een gestrekt, dynamisch en visueel licht uiterlijk. Het open gebruik van gecoat aluminium voegt een exclusieve technische toets toe.
De combinatie van de basiskleur mat wit en de contrasterende kleur zwart geeft de Vision CE een helder, gereduceerd en sculpturaal uiterlijk. Dit innovatieve ontwerp en kleurenschema wordt aangevuld met een elegante matte buddyseat met geïntegreerde belettering en neonrode accenten op de graphics en andere opvallende details.
Je zou bijna vergeten dat het slechts een conceptmodel is. Wat Vision CE, naast z'n kooiconstructie, uniek maakt is zijn balanceer-functie, waarmee de scooter zichzelf volledig in balans kan houden wanneer 'ie stilstaat.