Aprilia RSV4 X GP in de pijplijn?
Al sinds 2019 weet Aprilia vriend en vijand te verbazen met supervet speelgoed voor op het circuit. Het was dat jaar dat Aprilia de RSV4 X onthulde tijdens het allereerste Aprilia All Stars event op het circuit van Mugello, een presentatie die aan onze neus voorbij was gegaan omdat we de vlucht naar Firenze hadden gemist.
Met een topvermogen van 225 pk en een drooggewicht van 165 kilo was de RSV4 X de meest extreme Aprilia ooit, zo niet de meest extreme superbike op dat moment, met een ongekende vermogen/gewicht verhouding van 1,36 pk per kilo. Aprilia had alles wat overbodig was verwijderd, een lichtgewicht carbonfiber racekuip gemonteerd en graphics van de 2019 RS-GP voorzien.
Daarnaast is een lichtere tank gemonteerd, zijn raceschakelaars aan het stuur voorzien, evenals talloze uit massief aluminium gefreesde onderdelen als het koppelingshendel, de protector van het remhendel, de instelbare voetsteunen en de carterbescherming. Marchesini gesmede magnesium wielen hebben ook aan de reductie van het gewicht bijgedragen. Supercool waren ook de Brembo GP4-MS remklauwen, dezelfde als op de RS-GP MotoGP machine.
De extra paardenkrachten kwamen voor rekening van een geblueprint blok (onderdelen met de meest optimale speling monteren), inlaatnokkenassen met een agressiever profiel, nieuwe klepveren, nieuw stoterbussen, een nieuw Akrapovic uitlaatsysteem en een Sprintfilter element. Tot slot had Aprilia een ANN (Aprilia No Neutral) versnellingsbak toegepast, waarbij de neutraal naar onder de eerste versnelling is verplaatst.
De RSV4 X werd in een zeer beperkte oplage van slechts 10 units gemaakt. Slechts enkele uren nadat de online reservering op factoryworks.aprilia.com was opengesteld was de puur en alleen voor het circuit ontwikkelde € 39.000 kostende RSV4 X uitverkocht. Een jaar later volgde een Tuono V4 X, die met eenzelfde saus was overgoten als de RSV4 X.
In 2022 kwam Aprilia met de RSV XTrenta, waarbij de Italianen nog een stap verder waren gegaan. Volgens Aprilia was er door de raceafdeling niet eerder zoveel MotoGP techniek toegepast als bij de XTrenta op het vlak van materialen, componenten, elektronica, aandacht voor detail, maar vooral aerodynamica, wat in die tijd al van cruciaal belang was geworden op een MotoGP machine.
De RSV4 XTrenta had dezelfde joekel van een aerodynamische vleugel als de RS-GP. Daarnaast had Aprilia de achterbrug van een zogenaamde "under wing" vleugel voorzien. Alle onderdelen van de carbonfiber kuip waren gemaakt door PAN Compositi, waarbij dezelfde processen als in de MotoGP werden gebruikt.
Aprilia had verder het vermogen nog iets verder opgepept naar nu 230 pk, terwijl de kleurstelling was afgeleid van de kleuren van de 125cc racer waarmee Aprilia in 1992 in de wegrace Grand Prix de eerste van 54 wereldtitel behaalde. De oplage was naar 30 stuks vergroot, voor een prijskaartje van nu € 50.000. Ook deze serie was binnen no-time uitverkocht.
Het afgelopen jaar kwam Aprilia met een derde eXtreme RSV4, ditmaal de RSV4 X ex3ma genoemd (inderdaad, dat spreek je uit als extrema). De ex3ma was een evolutie van de XTrenta, ditmaal in de Perla Nera kleurstelling als eerbetoon aan de RS 250 waarmee Max Biaggi drie jaar op rij wereldkampioen was geworden. Dezelfde kleurstelling als die Aprilia had gekozen voor de MotoGP race op Silverstone, die toen in het teken van 75 jaar Grand Prix geschiedenis stond.
Ook de RSV4 X ex3ma (waarbij dat cijfer 3 verwijst naar het startnummer 3 waarmee Biaggi altijd reed), werd geproduceerd in een beperkte oplage van 30 stuks, waarbij de exclusieve prijs inmiddels was opgelopen tot € 80.000. De verkoop ging ditmaal echter iets minder vlot, hoewel Aprilia er toch nog behoorlijk prat op ging dat alle 30 exemplaren in 'slechts' 76 dagen waren uitverkocht.
Met het vastleggen van de merknaam X GP weten we nu dus dat er een vierde uitvoering aan zit te komen van de door de raceafdeling ontwikkelde RSV4 circuitfiets. Het is op dit moment nog koffiedik kijken wat de specificaties zullen zijn, maar die zullen vast weer hoger liggen dan die van vorig jaar. En getuige de naam X GP zal 'ie nog weer wat dichter staan bij de RS-GP25 waarmee Marco Bezzecchi dit jaar de Britse Grand Prix won en tweede werd in Assen en Brno. Bijna waren dat drie 2e plaatsen op rij geweest, als hij op de Sachsenring niet was gecrasht.