Aprilia RSV4 X-GP: 30 stuks, 14 dagen – en wég waren ze
De RSV4 X-GP is het nieuwste speeltje uit Aprilia’s extreem exclusieve “X”-lijn: een reeks pure circuitwapens die rechtstreeks uit het Noale Racing Department komt. Gebouwd om het tienjarig jubileum van de RS-GP MotoGP racer te vieren, maar vooral om te laten zien dat te veel vermogen nog altijd niet genoeg is.
Met 238 pk op slechts 165 kilo is dit de krachtigste RSV4 ooit — een power-to-weight ratio waar zelfs MotoGP-fabrieksteams hun espresso even van laten staan. De aerodynamische vleugels aan poten en kont, de structurele carbon seat unit en de officiële MotoGP-livery maken het af: dit is geen motor, dit is een racende kunstinstallatie.
De presentatie tijdens de GP van Catalunya veroorzaakte volgens Aprilia meteen een storm aan reserveringen. Enthousiastelingen uit Europa, Australië, Maleisië, de Emiraten en de VS stonden in de digitale rij, en binnen twee weken was alles weg. De “X”-lijn blijkt dus wereldwijd een hit onder de happy few die exclusiviteit, innovatie én pure performance zoeken.
Ook de media-aandacht was ongekend: van social tot print, overal dook de RSV4 X-GP op. Niet gek, want sinds de eerste RSV4 X in 2019 heeft Aprilia met het “X”-submerk de lat hoog gelegd voor fabrieks-afgeleide circuitmachines zonder compromissen.
“De X bevestigt zijn status als exclusief en nichemerk met enorm potentieel. Aprilia Racing staat voor innovatie – en we zijn trots dat we een iconische, volledig exclusieve motor hebben gecreëerd voor de echte circuitliefhebber.”
Volgens Aprilia was de RSV4 X-GP in recordtijd uitverkocht, maar dat zal dan betrekking hebben op de "X"-lijn, niet op dit soort exclusieve en prijzige speeltjes in de brede zin van het woord. Zo ging de Superleggera bij Ducati in slechts enkele dagen over de toonbank, terwijl de RC 8C volgens KTM in slechts ettelijke minuten was uitverkocht.
De dertig gelukkigen zal dat echter een biet kunnen schelen, zijn kunnen straks de snelste RSV4 ooit starten terwijl de rest van ons mag blijven dromen.