Aprilia RSV4 X-GP: 238 pk puur MotoGP-DNA
Voor vaste lezers geen complete verrassing: wij hadden eerder al bericht dat Aprilia de naam X-GP had laten vastleggen. Toen al speculeerden we over wat de Italianen van plan waren – en nu weten we het dus zeker.
Met de X-GP zet Aprilia zijn exclusieve X-lijn voort – een reeks die in 2019 begon met de RSV4 X, gevolgd door de Tuono X in 2020, de hightech RSV4 X Trenta in 2022 en dit jaar nog de extreme RSV4 X ex3ma. Elke keer weer een ongekend exclusief speeltje, waarbij die “X” staat voor de Romeinse tien én voor het allerhoogste wat je als sterveling kunt kopen qua techniek en prestaties.
Pure MotoGP-aero
De RSV4 X-GP is een aerodynamisch kunstwerk dat direct afstamt van de RS-GP25. Vooral de achterkant is zo ontworpen dat de luchtstromen identiek zijn aan die van de MotoGP-racer. Blikvangers zijn de leg wings en tail wings, technologie die exclusief door Aprilia is ontwikkeld en pas een paar maanden geleden voor het eerst opdook in de GP. Samen met de frontwings, cornering wings en een ondervleugel zorgen ze voor meer downforce bij remmen en insturen – meer grip, meer stabiliteit, meer vertrouwen.
Uniek is ook het carbon subframe, gemaakt door PAN Compositi. Dankzij een sandwich-structuur is het ultralicht maar super stijf, en zorgt het ervoor dat het rijgedrag van de achterkant nóg dichter tegen de MotoGP-machine aanzit. Achterop vind je verder een dubbele SC Project-uitlaat in MotoGP-stijl, goed voor prestaties én pure race-sound.
Groundeffect en carbon kuipwerk
Nog zo’n hoogstandje: groundeffect-aero. De speciale vorm van de kuip zuigt de motor als het ware naar beneden wanneer je in de bocht hangt – meer druk op de banden, dus meer grip. De kuipdelen zijn volledig van carbon, gemaakt volgens dezelfde procedures als de MotoGP-machines. Het resultaat: vijf keer zoveel verticale belasting op het rechte stuk, drie keer zoveel in de bochten en een fiets die stabieler en preciezer stuurt dan ooit.
Beest van een blok
Het motorblok is de bekende 65° V4 van 1099 cc, door Aprilia Racing in volle SBK-specs opgebouwd. Goed voor 238 pk bij 13.750 tpm en 131 Nm koppel. Dat wordt mogelijk dankzij een hogere compressie, Sprint Filter, aangepaste inlaat, een titanium SC Project uitlaat en een STM droge koppeling.
De elektronica wordt geregeld door de APX ECU van Aprilia Racing – hetzelfde systeem als in hun WSBK-machines. Alles is instelbaar: wheelie control, traction control, motorrem, per versnelling aanpasbaar en voorzien van data-analyse én GPS.
High-end hardware
Het frame is het bekende aluminium dubbel wiegframe, gekoppeld aan mechanisch verstelbare Öhlins (met een geavanceerde 'pressurised' voorvork) en een Brembo GP-remsetup met Z04-blokken en T-Drive schijven. De velgen zijn gesmede magnesium Marchesini’s met Pirelli’s echte WSBK slicks (125/70 voor, 200/65 achter).
Overal zie je de aandacht voor detail: carbon spatborden, Jetprime racestuurknoppen, CNC-gefreesde aluminium onderdelen van Spider, oversized radiatoren, PBR tandwielen met titanium achtertandwiel en een lichte 520 RK-ketting.
Gelimiteerd speeltje
Van de RSV4 X-GP worden dus maar 30 stuks gebouwd. Ze gaan voor €90.000 ex. btw via factoryworks.aprilia.com in de verkoop. Kopers krijgen naast de motor een Yashi laptop met ECU-software, een NFT-certificaat van echtheid, IRC-bandverwarmers, RCB paddockstands, een vloermat én een hoes. De motor zelf kan bovendien persoonlijk bij Aprilia Racing in Noale worden opgehaald, inclusief exclusieve rondleiding.
Met de RSV4 X-GP laat Aprilia opnieuw zien dat het Factory Works-programma meer is dan marketing. Het is MotoGP-techniek, direct uit de paddock, voor de échte freaks die het beste van het beste willen.