Zoeken

Verkoop groeit 2e kwartaal 2025, Kawasaki loopt uit

4 juli 2025
Na een negatief eerste kwartaal van -7,3% heeft de verkoop van nieuwe motorfietsen het tweede kwartaal weer goed hersteld. In totaal zijn er het eerste halfjaar 2025 12.266 motoren over de toonbank gegaan en dat is nog maar een kleine krimp van 0,8% ten opzichte van dezelfde periode het afgelopen jaar, dankzij een plus van 4,1% het tweede kwartaal. Kawasaki heeft zijn positie als marktleider behoorlijk verstevigd.

De verkoop van nieuwe motorfietsen zit in 2025 nog steeds in de lift, hoewel wanneer je het van merk tot merk bekijkt er wel enorme verschillen zijn. In het eerste kwartaal was de markt weliswaar met maar liefst 7,3% gekrompen, maar die krimp was grotendeels toe te schrijven aan de -uitlopende- Euro 5 modellen die eind vorig jaar nog vlug waren geregistreerd, waardoor de voorraden bij de dealers groter waren dan normaal. 

Het tweede kwartaal heeft de verkoop dan ook weer gestabiliseerd, met een groei van 4,1% ten opzichte van het tweede kwartaal 2024. In aantallen uitgedrukt: 7.243 units in 2025 versus 6.955 units in 2024. 

Toch hebben lang niet alle merken de wind in de zeilen. Het KTM concern noteerde een krimp van bijna 40% bij zowel KTM als Husqvarna, bij Suzuki bedroeg de krimp bijna 20% terwijl Yamaha haar verlopen met bijna 12,5% zag teruglopen. Van de kleine modellen liep de verkoop bij Benelli (-28,5%) en Moto Morini (-46,3%) terug.

Aan de andere kant van het spectrum heeft van de gevestigde orde alleen Kawasaki ontzettend goed geboerd, met een groei het eerste halfjaar van 10,8%. Wat die groei extra opmerkelijk maakt, is dat het eerste kwartaal nog een krimp van 9,8% werd genoteerd. Dankzij een groei van bijna 30% het tweede kwartaal heeft Team Green de krimp van 10% in een groei van 11% omgezet. 

De grootste groei komt echter voor rekening van CFMOTO. Het Chinese merk uit Hangzhou zag haar verkoop groeien met 253%, van 141 units het eerste halfjaar 2024 naar 498 units de eerste 6 maanden van 2025. CFMOTO staat daarmee met stip op de 8e plaats en is daarmee Harley-Davidson, KTM en Ducati gepasseerd. 

Verkoopcijfers 2025:

Merk 2.025 aandeel 2.024 aandeel verschil
KAWASAKI 2.172 17,71% 1.960 15,84% 10,8%
HONDA 1.683 13,72% 1.639 13,25% 2,7%
YAMAHA 1.670 13,61% 1.904 15,39% -12,3%
BMW 1.657 13,51% 1.729 13,98% -4,2%
SUZUKI 733 5,98% 913 7,38% -19,7%
TRIUMPH 638 5,20% 592 4,79% 7,8%
CFMOTO 498 4,06% 141 1,14% 253,2%
HARLEY-DAVIDSON 467 3,81% 555 4,49% -15,9%
KTM 407 3,32% 669 5,41% -39,2%
DUCATI 370 3,02% 370 2,99% 0,0%
PIAGGIO 332 2,71% 305 2,47% 8,9%
APRILIA 259 2,11% 206 1,67% 25,7%
ROYAL ENFIELD 206 1,68% 243 1,96% -15,2%
BENELLI 186 1,52% 260 2,10% -28,5%
MOTO GUZZI 151 1,23% 179 1,45% -15,6%
INDIAN MOTORCYCLE 91 0,74% 82 0,66% 11,0%
HUSQVARNA 63 0,51% 102 0,82% -38,2%
ZERO MOTORCYCLES 53 0,43% 63 0,51% -15,9%
MOTO MORINI 29 0,24% 54 0,44% -46,3%
OVERIGE MERKEN 601 4,90% 405 3,27% 48,4%
TOTAAL 12.266 100,00% 12.371 100,00% -0,8%


Wanneer je de verkoop excl. 125cc en scooters bekijkt (in veel landen zijn de verkoopcijfers op die manier uitgesplitst) heeft Kawasaki nog meer afstand genomen van de andere merken, waar nu BMW Motorrad op de tweede plaats staat, voor Yamaha en Honda. 

Verkoop 2025, excl. 125cc en scooters:

Merk 2.025 aandeel 2.024 aandeel verschil
KAWASAKI 2.163 17,63% 1.944 15,71% 11,3%
BMW 1.557 14,76% 1.619 15,00% -3,8%
YAMAHA 1.439 11,73% 1.619 13,09% -11,1%
HONDA 1.367 12,96% 1.324 12,27% 3,2%
SUZUKI 712 5,80% 875 7,07% -18,6%
TRIUMPH 638 5,20% 592 4,79% 7,8%
CFMOTO 497 4,05% 141 1,14% 252,5%
HARLEY DAVIDSON 467 3,81% 555 4,49% -15,9%
KTM 396 3,23% 656 5,30% -39,6%
DUCATI 370 3,02% 370 2,99% 0,0%
ROYAL ENFIELD 206 1,68% 243 1,96% -15,2%
APRILIA 184 1,74% 136 1,26% 35,3%
BENELLI 165 1,35% 239 1,93% -31,0%
MOTO GUZZI 151 1,23% 179 1,45% -15,6%
INDIAN MOTORCYCLE 91 0,74% 82 0,66% 11,0%
HUSQVARNA 62 0,59% 100 0,93% -38,0%
ZERO MOTORCYCLES 53 0,43% 63 0,51% -15,9%
MOTO MORINI 29 0,24% 54 0,44% -46,3%
OVERIGE MERKEN 601 4,90% 405 3,27% 48,4%
TOTAAL 10.547 100,00% 10.791 100,00% -2,3%

 

Het best verkochte model is opnieuw de BMW R 1300 GS / Adventure, waarvan er het eerste halfjaar 727 over de toonbank zijn gegaan. Hoewel daar wel een kanttekening moet worden geplaatst. BMW Motorrad heeft de in de RDC-data GS en de GS Adventure samengevoegd, hoewel dat strikt genomen twee verschillende modellen zijn. 

Uitgaand van een 50/50 verhouding zullen beide modellen op de vijfde plaats staan, en is de Z900 het best verkochte model, met 513 verkochte units - 25% meer ten opzichte van vorig jaar. Nu is dat in principe wel begrijpelijk, Kawasaki heeft de Z900 voor 2025 compleet vernieuwd, maar ook de Z650 had een plus van 25%, waar Yamaha de verkoop van haar nieuwe modellen alleen maar heeft zien teruglopen. 

 

Top 25 best verkochte modellen:

Merk/model 2025 2024 Verschil
1 BMW R 1300 GS/ADVENTURE 727 434 67,51%
2 KAWASAKI Z 900 513 410 25,12%
3 KAWASAKI Z 650 387 309 25,24%
4 YAMAHA MT-07 342 443 -22,80%
5 YAMAHA TRACER 900 292 301 -2,99%
6 YAMAHA MT-09 282 281 0,36%
7 KAWASAKI VERSYS 650 222 215 3,26%
8 KAWASAKI VERSYS 1100 222 0
9 HONDA X-ADV 750 203 212 -4,25%
10 HONDA NC 750 X 194 232 -16,38%
11 KAWASAKI NINJA 650 193 148 30,41%
12 SUZUKI V-STROM 800 189 208 -9,13%
13 YAMAHA TENERE 700 188 260 -27,69%
14 PIAGGIO VESPA GTS 300 187 166 12,65%
15 CF MOTO 450MT 152 8 1800,00%
16 HONDA CB 750 150 147 2,04%
17 BMW F 900 R 145 150 -3,33%
18 SUZUKI GSX-8S 136 191 -28,80%
19 SUZUKI V-STROM 1050 109 77 41,56%
20 HONDA XL 750 TRANSALP 101 125 -19,20%
21 HONDA ADV 350 99 92 7,61%
22 HONDA CB 1000 HORNET 99 0
23 HONDA NT 1100 97 91 6,59%
24 HONDA CRF 1100L 95 97 -2,06%
25 BMW F 900 XR 93 64 45,31%