Verkoop groeit 2e kwartaal 2025, Kawasaki loopt uit
De verkoop van nieuwe motorfietsen zit in 2025 nog steeds in de lift, hoewel wanneer je het van merk tot merk bekijkt er wel enorme verschillen zijn. In het eerste kwartaal was de markt weliswaar met maar liefst 7,3% gekrompen, maar die krimp was grotendeels toe te schrijven aan de -uitlopende- Euro 5 modellen die eind vorig jaar nog vlug waren geregistreerd, waardoor de voorraden bij de dealers groter waren dan normaal.
Het tweede kwartaal heeft de verkoop dan ook weer gestabiliseerd, met een groei van 4,1% ten opzichte van het tweede kwartaal 2024. In aantallen uitgedrukt: 7.243 units in 2025 versus 6.955 units in 2024.
Toch hebben lang niet alle merken de wind in de zeilen. Het KTM concern noteerde een krimp van bijna 40% bij zowel KTM als Husqvarna, bij Suzuki bedroeg de krimp bijna 20% terwijl Yamaha haar verlopen met bijna 12,5% zag teruglopen. Van de kleine modellen liep de verkoop bij Benelli (-28,5%) en Moto Morini (-46,3%) terug.
Aan de andere kant van het spectrum heeft van de gevestigde orde alleen Kawasaki ontzettend goed geboerd, met een groei het eerste halfjaar van 10,8%. Wat die groei extra opmerkelijk maakt, is dat het eerste kwartaal nog een krimp van 9,8% werd genoteerd. Dankzij een groei van bijna 30% het tweede kwartaal heeft Team Green de krimp van 10% in een groei van 11% omgezet.
De grootste groei komt echter voor rekening van CFMOTO. Het Chinese merk uit Hangzhou zag haar verkoop groeien met 253%, van 141 units het eerste halfjaar 2024 naar 498 units de eerste 6 maanden van 2025. CFMOTO staat daarmee met stip op de 8e plaats en is daarmee Harley-Davidson, KTM en Ducati gepasseerd.
Verkoopcijfers 2025:
Merk | 2.025 | aandeel | 2.024 | aandeel | verschil |
KAWASAKI | 2.172 | 17,71% | 1.960 | 15,84% | 10,8% |
HONDA | 1.683 | 13,72% | 1.639 | 13,25% | 2,7% |
YAMAHA | 1.670 | 13,61% | 1.904 | 15,39% | -12,3% |
BMW | 1.657 | 13,51% | 1.729 | 13,98% | -4,2% |
SUZUKI | 733 | 5,98% | 913 | 7,38% | -19,7% |
TRIUMPH | 638 | 5,20% | 592 | 4,79% | 7,8% |
CFMOTO | 498 | 4,06% | 141 | 1,14% | 253,2% |
HARLEY-DAVIDSON | 467 | 3,81% | 555 | 4,49% | -15,9% |
KTM | 407 | 3,32% | 669 | 5,41% | -39,2% |
DUCATI | 370 | 3,02% | 370 | 2,99% | 0,0% |
PIAGGIO | 332 | 2,71% | 305 | 2,47% | 8,9% |
APRILIA | 259 | 2,11% | 206 | 1,67% | 25,7% |
ROYAL ENFIELD | 206 | 1,68% | 243 | 1,96% | -15,2% |
BENELLI | 186 | 1,52% | 260 | 2,10% | -28,5% |
MOTO GUZZI | 151 | 1,23% | 179 | 1,45% | -15,6% |
INDIAN MOTORCYCLE | 91 | 0,74% | 82 | 0,66% | 11,0% |
HUSQVARNA | 63 | 0,51% | 102 | 0,82% | -38,2% |
ZERO MOTORCYCLES | 53 | 0,43% | 63 | 0,51% | -15,9% |
MOTO MORINI | 29 | 0,24% | 54 | 0,44% | -46,3% |
OVERIGE MERKEN | 601 | 4,90% | 405 | 3,27% | 48,4% |
TOTAAL | 12.266 | 100,00% | 12.371 | 100,00% | -0,8% |
Wanneer je de verkoop excl. 125cc en scooters bekijkt (in veel landen zijn de verkoopcijfers op die manier uitgesplitst) heeft Kawasaki nog meer afstand genomen van de andere merken, waar nu BMW Motorrad op de tweede plaats staat, voor Yamaha en Honda.
Verkoop 2025, excl. 125cc en scooters:
Merk | 2.025 | aandeel | 2.024 | aandeel | verschil |
KAWASAKI | 2.163 | 17,63% | 1.944 | 15,71% | 11,3% |
BMW | 1.557 | 14,76% | 1.619 | 15,00% | -3,8% |
YAMAHA | 1.439 | 11,73% | 1.619 | 13,09% | -11,1% |
HONDA | 1.367 | 12,96% | 1.324 | 12,27% | 3,2% |
SUZUKI | 712 | 5,80% | 875 | 7,07% | -18,6% |
TRIUMPH | 638 | 5,20% | 592 | 4,79% | 7,8% |
CFMOTO | 497 | 4,05% | 141 | 1,14% | 252,5% |
HARLEY DAVIDSON | 467 | 3,81% | 555 | 4,49% | -15,9% |
KTM | 396 | 3,23% | 656 | 5,30% | -39,6% |
DUCATI | 370 | 3,02% | 370 | 2,99% | 0,0% |
ROYAL ENFIELD | 206 | 1,68% | 243 | 1,96% | -15,2% |
APRILIA | 184 | 1,74% | 136 | 1,26% | 35,3% |
BENELLI | 165 | 1,35% | 239 | 1,93% | -31,0% |
MOTO GUZZI | 151 | 1,23% | 179 | 1,45% | -15,6% |
INDIAN MOTORCYCLE | 91 | 0,74% | 82 | 0,66% | 11,0% |
HUSQVARNA | 62 | 0,59% | 100 | 0,93% | -38,0% |
ZERO MOTORCYCLES | 53 | 0,43% | 63 | 0,51% | -15,9% |
MOTO MORINI | 29 | 0,24% | 54 | 0,44% | -46,3% |
OVERIGE MERKEN | 601 | 4,90% | 405 | 3,27% | 48,4% |
TOTAAL | 10.547 | 100,00% | 10.791 | 100,00% | -2,3% |
Het best verkochte model is opnieuw de BMW R 1300 GS / Adventure, waarvan er het eerste halfjaar 727 over de toonbank zijn gegaan. Hoewel daar wel een kanttekening moet worden geplaatst. BMW Motorrad heeft de in de RDC-data GS en de GS Adventure samengevoegd, hoewel dat strikt genomen twee verschillende modellen zijn.
Uitgaand van een 50/50 verhouding zullen beide modellen op de vijfde plaats staan, en is de Z900 het best verkochte model, met 513 verkochte units - 25% meer ten opzichte van vorig jaar. Nu is dat in principe wel begrijpelijk, Kawasaki heeft de Z900 voor 2025 compleet vernieuwd, maar ook de Z650 had een plus van 25%, waar Yamaha de verkoop van haar nieuwe modellen alleen maar heeft zien teruglopen.
Top 25 best verkochte modellen:
Merk/model | 2025 | 2024 | Verschil | |
1 | BMW R 1300 GS/ADVENTURE | 727 | 434 | 67,51% |
2 | KAWASAKI Z 900 | 513 | 410 | 25,12% |
3 | KAWASAKI Z 650 | 387 | 309 | 25,24% |
4 | YAMAHA MT-07 | 342 | 443 | -22,80% |
5 | YAMAHA TRACER 900 | 292 | 301 | -2,99% |
6 | YAMAHA MT-09 | 282 | 281 | 0,36% |
7 | KAWASAKI VERSYS 650 | 222 | 215 | 3,26% |
8 | KAWASAKI VERSYS 1100 | 222 | 0 | |
9 | HONDA X-ADV 750 | 203 | 212 | -4,25% |
10 | HONDA NC 750 X | 194 | 232 | -16,38% |
11 | KAWASAKI NINJA 650 | 193 | 148 | 30,41% |
12 | SUZUKI V-STROM 800 | 189 | 208 | -9,13% |
13 | YAMAHA TENERE 700 | 188 | 260 | -27,69% |
14 | PIAGGIO VESPA GTS 300 | 187 | 166 | 12,65% |
15 | CF MOTO 450MT | 152 | 8 | 1800,00% |
16 | HONDA CB 750 | 150 | 147 | 2,04% |
17 | BMW F 900 R | 145 | 150 | -3,33% |
18 | SUZUKI GSX-8S | 136 | 191 | -28,80% |
19 | SUZUKI V-STROM 1050 | 109 | 77 | 41,56% |
20 | HONDA XL 750 TRANSALP | 101 | 125 | -19,20% |
21 | HONDA ADV 350 | 99 | 92 | 7,61% |
22 | HONDA CB 1000 HORNET | 99 | 0 | |
23 | HONDA NT 1100 | 97 | 91 | 6,59% |
24 | HONDA CRF 1100L | 95 | 97 | -2,06% |
25 | BMW F 900 XR | 93 | 64 | 45,31% |