Verkeersboetes en verhogingen niet meer in balans, waarschuwt CJIB

Het huidige systeem werkt in de basis goed en het CJIB pleit er niet voor om de boetes zelf te verlagen. Wel dringt Hazelhoff aan op een aanzienlijke beperking van de verhogingen bij niet-betaling. Op dit moment wordt de eerste verhoging anderhalf keer het oorspronkelijke bedrag, en bij de tweede ophoging loopt dat zelfs op tot drie keer de originele boete. Volgens Hazelhoff raakt dit vooral mensen met schulden, die hierdoor snel het overzicht verliezen en in het ergste geval bij een deurwaarder terechtkomen.
“Zowel vanuit het schuldenperspectief als vanuit eenvormigheid willen wij een verlaging van de verhoging, of hooguit één aanmaning in plaats van twee,” legt Hazelhoff uit. Ter vergelijking: verhogingen in het strafrecht blijven beperkt tot ongeveer 20 procent, veel lager dan de huidige 300 procent bij verkeersboetes.
Minister Foort van Oosten van Justitie en Veiligheid wijst erop dat de boetes belangrijk zijn voor de financiering van politie en brandweer en als instrument dienen om mensen aan de verkeersregels te houden. Volgens hem hoeven de verhogingen niet te leiden tot grote schulden: wie moeite heeft met betalen kan een betalingsregeling treffen.
Hazelhoff benadrukt dat het Nederlandse systeem van verkeersboetes niet onder het strafrecht moet vallen. “Het gaat om relatief geringe overtredingen en acht miljoen boetes per jaar. Je wilt niet dat mensen hierdoor een strafblad krijgen, en de strafrechtketen opnieuw belasten met zittingen en officieren zou niet efficiënt zijn.”
Foto's: depositphotos.com