Unieke Desmosedici GP8 in "Stars and Stripes" livery geveild
Aan het eind van het 2008 seizoen maakte Nicky Hayden na zes seizoenen voor Honda te hebben geracet de overstap naar Ducati, waar hij de teamgenoot werd van Casey Stoner die zich het jaar ervoor onsterfelijk had gemaakt door in het eerste seizoen van het 800-tijdperk Ducati haar eerste wereldtitel te geven in de MotoGP. Het was de eerste constructeurstitel voor een Europese fabrikant sinds 1974.
Twee dagen na de laatste race in Valencia volgde traditioneel de eerste wintertest van het volgende seizoen, waar Hayden voor het eerst met de Ducati Desmosedici MotoGP racer kennismaakte. De 2006 MotoGP wereldkampioen reed op de uitgaande GP8 en de machine waarmee hij zijn eerste seizoen voor Ducati zou rijden: de GP9.
Ducati had voor de gelegenheid de GP8 van een passende "Stars and Stripes" livery voorzien, als eerbetoon aan de trotse Amerikaanse roots van Hayden. Gezien de gevoeligheid rond Haydens overstap tussen teams, bevatte de livery geen sponsorstickers behalve Bridgestone-logo's, wat zorgde voor een strak en tijdloos ontwerp dat door velen nog steeds wordt geadoreerd.
De ter veiling aangeboden machine werd in februari 2010 in de Ducati fabriek in Borgo Panigale aangekocht als gedemonteerde maar authentieke Ducati Desmosedici GP8 uit de voorraad GP7 en GP8 machines.
De racer is daarna weer compleet opgebouwd, gebruikmakend van een in juli 2008 geproduceerd frame, een nieuw en ongebruikt motorcarter, een in de race gebruikte Hayden-brandstoftank en andere Hayden- en originele Ducati MotoGP-onderdelen, die allemaal tegelijkertijd in 2010 zijn aangekocht. Als finishing touch is de GP8 voorzien van de "Stars and Stripes" livery waarmee Hayden in 2009 wintertest in Valencia reed.
De bij RM Sotheby’s geveilde "Stars and Stripes" GP8 is voor het luttele bedrag van $288.000 dan de hand gegaan, da's € 247.226,11 bij de huidige koers van de dollar. Dat klinkt misschien als een koopje, maar bedenk wel dat het geen authentieke GP8 is waarmee in 2008 daadwerkelijk is geracet, laat staan het exemplaar dat Hayden tijdens de wintertest reed.
Komt ook nog eens bij dat de geveilde Desmosedici GP8, hoewel volledig uit originele Ducati Corse onderdelen opgebouwd is, momenteel in show bike conditie is, en je d'r dus niet mee het circuit op kunt gaan, laat staan 'm even kunt starten. Met de juiste onderdelen kan de machine echter wel lopend worden gemaakt, en dat zal voor de nieuwe eigenaar wel afdoende zijn geweest.
Dat plus het feit dat het hoe dan ook een stukje Ducati geschiedenis is, hoeveel GP8's zijn er überhaupt?