Tyler O’Hara knalt op Bonneville naar AMA-record met Indian Challenger
King of the Baggers op het zout
Indian Motorcycle trok samen met S&S Cycle en Mission Foods naar de iconische Bonneville Salt Flats met één vraag: hoe hard kan hun King of the Baggers-machine nou écht? Het antwoord: bijna 200 mph. O’Hara, tweevoudig King of the Baggers-kampioen, liet zien dat de Challenger niet alleen op circuits potten breekt, maar ook op de zoutvlakten zijn mannetje staat.
Meer dan alleen een record
Volgens Gary Gray, VP Product Technology bij Indian Motorcycle, ging het project niet enkel om cijfers. “Bonneville is heilige grond. Dit ging niet alleen om een land speed mark neerzetten, maar ook om de legendes die ons voorgingen te eren en onszelf tot het uiterste te duwen.”
Indian’s DNA: snelheid
Sinds 1901 loopt racen als een rode draad door de geschiedenis van Indian Motorcycle. Van Burt Munro’s waanzinnige runs op Bonneville tot de moderne King of the Baggers-dominantie, steeds weer draait het om grenzen verleggen. Met dit nieuwe record bewijst Indian dat die spirit nog altijd springlevend is – en sneller dan ooit.
Techniek achter de run
De Challenger die Bonneville onveilig maakte was verre van standaard. Het S&S-team zette de 1768cc V-twin volledig op scherp met aangepaste mapping, race-spec brandstofinjectie en interne upgrades die bestand zijn tegen langdurig vol gas op de zoutvlakten. De aerodynamica kreeg extra aandacht: de volle bagger-kuip werd gefinetuned voor stabiliteit bij +300 km/u, terwijl een langere gearing en speciale banden zorgden dat de motor moeiteloos door bleef trekken. Alles draaide om één ding: top speed, zonder concessies.
Feiten & cijfers – Bonneville 2025
Rijder: Tyler O’Hara (Indian Wrecking Crew)
Motor: Indian Challenger – S&S Cycle-prepped, 1768cc V-twin
Locatie: Bonneville Salt Flats, Utah (VS)
Nieuwe recordtijd: 194,384 mph (312,8 km/u)
Vorige record: 169,828 mph (Triumph, J. Angerer – 1972)
Categorie: AMA 2000cc APS-AG (Altered Partial Streamliner)