Zoeken

Suzuki viert in 2026 zestig jaar aanwezigheid in Nederland

17 november 2025
Al zestig jaar lang is Suzuki een vaste waarde op Nederlandse wegen en wateren. Wat begon met de komst van een enkele motorfiets in 1966, groeide uit tot een veelzijdig merk dat generaties automobilisten, motorrijders en watersporters in beweging bracht.

 

In 2026 viert Suzuki Nederland officieel het 60-jarig importeurschap van het Japanse merk. De basis werd eind 1965 gelegd met het ondertekenen van het importeurscontract, waarna begin 1966 de allereerste Suzuki in Nederland arriveerde: de T20, een technologisch vooruitstrevende motorfiets die het startpunt vormde van zes decennia groei, innovatie en trouwe klanten. Vandaag de dag staat Suzuki aan de vooravond van wederom een nieuw hoofdstuk, met onder meer de volledig elektrische e VITARA die in januari 2026 wordt geïntroduceerd.

Motorfietsen: de eerste Suzuki’s op Nederlandse grond

Het Suzuki-avontuur begon op twee wielen. De T20 Super Six uit 1966 – destijds revolutionair door zijn zesversnellingsbak en hoge topsnelheid – maakte direct indruk. Al snel ontwikkelde het merk een sterke positie in de motorwereld, waarbij Suzuki bekend kwam te staan om betrouwbaarheid, gebruiksgemak en innovatie.

 

Hoogtepunten uit zes decennia motorhistorie:

* 1966 – T20 Super Six: de eerste Suzuki in Nederland, een lichtgewicht twee­-takt die met 160 km/u meteen geschiedenis schreef.
* 1971 – GT750 ‘Waterbuffel’: de beroemde watergekoelde driecilinder die een icoon werd voor een hele motor­generatie.
* 1985 – GSX-R750: de motor die de supersportklasse opnieuw definieerde; in 2025 geëerd met de GSX-R1000R Legend Edition.
* 1995 – Bandit-serie: populaire, veelzijdige motoren die een breed publiek wisten te bereiken.
* 1999 – Hayabusa: jarenlang de snelste productie­motorfiets ter wereld.
* 2002 – V-Strom-serie: uitgroeiend tot een geliefde allroad voor woon-werk en avontuur.

Recente jaren stonden in het teken van vernieuwing met het 800cc-platform, waaruit moderne modellen zoals de V-Strom 800 en GSX-8S voortkwamen. Sportief succes was er eveneens in overvloed: wereldtitels in de 500cc-klasse met Schwantz (1993) en Roberts Jr. (2000), MotoGP-glorie met Joan Mir in 2020 en talloze successen in cross, supermoto en endurance.



---

Auto’s: zes decennia betrouwbaar, slim en innovatief

Niet alleen motorrijders ontdekten Suzuki. In 1969 verscheen de eerste Suzuki-auto op de Nederlandse markt: de compacte en zuinige Fronte. Daarna volgde een reeks modellen die een stempel drukten op het straatbeeld.

Belangrijke mijlpalen:



* 1979 – LJ80: de terreinwagen die 4x4-rijden bereikbaar maakte.
* 1983 – Swift: inmiddels een icoon met meerdere generaties en een sterke reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en zuinigheid.
* 1988 – Vitara: een compacte, capabele SUV die vanaf de eerste dag een hit was.

In de jaren daarna groeide Suzuki uit tot een vaste waarde in het compacte en zuinige segment, met modellen als de Baleno, Alto, Wagon R+ en Splash. De moderne Swift, vanaf 2004, versterkte dat imago verder met internationale design- en efficiëntieprijzen.

Vanaf 2015 beleefde Suzuki een brede vernieuwing met de nieuwe Vitara, de karakteristieke Ignis, de S-Cross en – in 2019 – de terugkeer van de geliefde Jimny. Ook werd de stap gezet naar hybride aandrijving met Smart Hybrid-technologie. Met de volledig elektrische e VITARA, die begin 2026 verschijnt, betreedt Suzuki nu ook de volgende fase in emissievrije mobiliteit.


Marine: krachtige en innovatieve technologie op het water



Parallel aan de opmars op de weg, bouwde Suzuki vanaf 1967 ook aan een sterke positie op het water. De grote doorbraak volgde in de jaren tachtig en negentig met de DF-serie viertakt buitenboordmotoren, die zuiniger, stiller en milieuvriendelijker waren dan veel concurrenten.

Belangrijke innovatie­momenten:

* 2006 – DF300: ’s werelds eerste 300 pk sterke V6-buitenboordmotor.
* 2009 – Lean Burn-technologie: een systeem dat het brandstofverbruik aanzienlijk reduceerde.
* 2014 – DF200AP: de eerste buitenboordmotor met selectieve draairichting.
* 2017 – DF350A: topmodel met dubbele propeller en indrukwekkende prestaties.
* 2022 – Micro-Plastic Collecting Device: een wereldwijd unieke techniek die koelwater filtert op microplastics.

Met motoren van 2,5 tot 350 pk was Suzuki Marine in 2024 opnieuw het meest gekozen buitenboordmotorenmerk in Nederland.

Blik op de toekomst: multi-pathway en dicht bij de klant



Suzuki’s toekomstvisie is breed en divers. Tijdens de Japan Mobility Show presenteerde het merk een multi-pathwaystrategie voor auto’s, motoren én marine: van elektrische voertuigen tot bio-ethanolmotoren en slimme hybride oplossingen.

Algemeen directeur Geordy Bloem kijkt vooruit naar een bijzonder jubileumjaar:

“In 2026 zetten we grote stappen. Bij auto’s onder meer met de e VITARA, bij motoren met de nieuwe SV-7GX en bij Marine met een nieuw topmodel. En natuurlijk vieren we zestig jaar Suzuki in Nederland met speciale modellen, acties en evenementen. We blijven investeren in onze fijnmazige netwerken — dat is wat Suzuki uniek maakt: altijd dicht bij de klant.”

60 jaar Suzuki in Nederland

Van de T20 tot de Hayabusa, van de LJ80 tot de e VITARA, en van de eerste viertakt-buitenboordmotoren tot de DF350A: Suzuki heeft in zes decennia een sterke en veelzijdige positie opgebouwd. In 2026 wordt dat gevierd met speciale evenementen, terugblikken en jubilea­modellen, samen met alle klanten, dealers en fans die Suzuki groot hebben gemaakt.