Ducati lanceert XDiavel V4: Sport Cruiser
Toen Ducati in 20216 de XDiavel lanceerde, was dat het eerste model dat werd aangedreven door de Testastretta DVT 1262 V-twin, een blok dat daarna ook in de gewone Diavel en de Multistrada zou worden toegepast, maar met de komst van de V4 gaandeweg weer is uitgefaseerd. Eerst in de Multistrada, daarna de Diavel en nu dus ook de XDiavel.
Eeuwig zonde dat Ducati én de V-twin én de desmodromische klepbediening bij het grof vuil heeft gezet, niet in de laatste plaats omdat een rechtstreeks duel tussen de Multistrada V4 en de Multistrada 1260 (V-twin) tijdens de presentatie van de V4 in COVID-19 beperkingen ons leerde dat qua acceleratie de V-twin de V4 het nakijken geeft. De voorrijder zat op de 1260 en wat ik ook probeerde, qua acceleratie delfde ik het onderspit.
Werd de XDiavel 1260 tijdens de presentatie in San Diego nog om z'n "low speed exciteren" geroemd, om vervolgens met 100 mph+ door de bergen te knallen, moet de nieuwe XDiavel V4 volgens Ducati als een Sport Cruiser worden gezien, dat inderdaad de lading veel beter dekt. Een cruiser, maar dan eentje om lekker sportief mee te knallen.
Net als de Diavel twee jaar geleden is nu ook de XDiavel de V4 transformatie ondergaan. De 1.158cc V4 Granturismo, die zijn debuut maakte in de Multistrada V4, heeft een topvermogen van 168 pk bij 10.750 tpm en een maximumkoppel van 126 Nm bij 7.500 tpm, voorzien van alle hedendaagse elektronische tralala als de bekende instelbare rijmodi, tractie controle, wheelie controle, Ducati Power Launch en cruise controle.
Ducati spreekt van een lage zit van 770 mm, wat inderdaad 20 mm lager is dan de zit van de Diavel V4, maar vermeldt niet dat de zit 15 mm hoger is dan de XDiavel 1260, die een beter bij een cruiser passende zithoogte van 755 mm had. Wel zegt Ducati dat het stuur verder naar achteren en lager is geplaatst, wat manoeuvreren bij lage snelheid gemakkelijker moet hebben gemaakt.
Volgens Ducati is ten opzichte van de 1260 het comfort aanzienlijk verbeterd en afgaand op de specs nemen we dat absoluut wel aan. De achtershock heeft nu namelijk 145 mm veerweg en dat is maar liefst 35 mm meer dan de XDiavel 1260, die 'slechts' 110 mm veerweg had. Hoewel dat voor cruiser-begrippen nog steeds best riant is, d'r zijn merken waar je met 70 of 80 mm al blij mag zijn.
Naast de langere veerweg achter heeft Ducati ook de geometrie iets aangepast, met een iets langere wielbasis (1.620 mm ipv 1.615 mm), een iets steilere voorvork (29° ipv 30°) en iets minder naloop (124 mm ipv 130 mm). Daarnaast zegt Ducati de V4 ten opzichte van de V-twin te hebben afgeslankt met 6 kilo, met nu een rijklaargewicht met lege tank van 229 kilo. Dat alles bij elkaar zal de V4 inderdaad net een tikkie sportiever hebben gemaakt.
Wat echter exorbitant is gestegen is z'n prijskaartje. Ging de allereerste XDiavel 1260 in 2016 nog voor 'slechts' € 23.990 over de toonbank, voor de nieuwe XDiavel V4 moet maar liefst € 34.990 in Burning Red en € 35.390 in Black Lava (€ 29.990 resp. € 30.290 BE) op tafel worden gelegd. Da's maar liefst € 11.000 duurder dan de oude V-twin.