Bonhams veilt Honda RC30 met slechts 121 mijl op de klok
De VFR750R RC30 werd eind jaren ’80 gebouwd met één doel: wereldtitels winnen in de prille Superbike World Championship. Met Fred Merkel greep Honda meteen de titels van 1988 en ’89, terwijl Carl Fogarty er in de TT F1 en Endurance-races mee triomfeerde. Het model onderscheidde zich door zijn high-end techniek: een twin-spar aluminium frame, 16‑kleppen V4-motor met tandwiel-aangedreven nokkenassen, close-ratio zesversnellingsbak en enkelzijdige swingarm – race-techniek op straat, maar destijds bijna dubbel zo duur als andere 750’s.
Dit specifieke exemplaar werd nieuw geleverd in de VS. In 1995 werd de Honda door Carbon-Tek naar het VK geïmporteerd en gekocht door de huidige eigenaar, die de advertentie in MCN had zien staan. Na een lichte val in 1996 werd de RC30 in de garage gezet en sindsdien niet meer gebruikt, waardoor het waarschijnlijk de RC30 met de laagste kilometerstand ter wereld is.
De restauratie van deze RC30 is werkelijk opmerkelijk en nam van 2020 tot 2025 vijf jaar in beslag. Het werk werd uitgevoerd door GT Performance Engineering onder leiding van Stephen A’Lee, waarbij het grootste deel van de uitdaging lag in het vinden van originele US-spec onderdelen, zoals de uitlaat. Pas eind 2024 werd een nieuw‑oude‑voorraad (NOS) US-uitlaat gevonden.




Daarnaast is de motor volledig nagekeken en zijn talloze nieuwe originele onderdelen uit Japan gemonteerd, inclusief nieuwe binnenpoten van de voorvork en andere kritieke componenten. De restauratiekosten bedragen ruim £8.000.
Wat dit RC30-exemplaar nog zeldzamer maakt, is dat het volledig origineel is gebleven; de banden zijn nog de originele fabriekstypes en het frame en motorblok zijn ongemodificeerd. Wel is de tank aan de binnenkant licht gecorrodeerd, deze zal moeten worden vervangen mocht je er mee willen gaan rijden.
Net als de banden, want ook die bieden na 35 jaar niet meer de grip die ze oorspronkelijk hadden. Keerzijde is dan wel dat de verfdruppels die tijdens productie als borging op de boutjes worden aangebracht zullen beschadigen.
Alle restauratiedocumenten, facturen en correspondentie zijn aanwezig, inclusief het US Certificate of Origin en V5C-registratiebewijs.
Op 12 oktober wordt deze uitzonderlijke RC30 bij Bonhams geveild tijdens de Autumn Sale in Stafford, waarbij de motor naar verwachting £35.000 tot £40.000 zal opbrengen. Voor verzamelaars is dit een unieke kans om een van de allerlaatste vrijwel nieuwe RC30’s ter wereld te bemachtigen, volledig gerestaureerd tot fabrieksniveau.