Zoeken

Introductie: Kawasaki KFX450R Quad

Pagina 2

2 september 2007

Historie

ATV_HISTORY_1981-2008-3.jpg 

ATV_HISTORY_1981-2008_KLT200.jpgQuads heb je in twee catagorieen: utility Quad’s zoals in Kawasaki’s modellen lijn de KVF-serie varierend tussen 250 en 800cc en de Sport Quad’s varierend tussen de 250cc en 700cc. Vroeger had een Quad ook wel de naam ATV oftewel All terrain vehicle. De voorloper van de Quad was de Trike (ook wel ATC genoemd) en kwam in 1980 als eerste op de markt. Aangezien er in die tijd veel ongelukken gebeurde is de hele productie rondom de trike gestopt. In ’81 kwam Kawasaki met een 198cc trike met elektrische starter, 5 versnellingen en een dual-mode achterdifferentieel. In ’82 heeft Kawa zijn trike flink gepimpt met 46cc extra en een voorvork met antiduiksysteem. Een jaar later kon je dezelfde uitvoering kopen maar dan met leger kleuren ook wel de “The Duckster” genoemd, deze machine werd vooral ingezet bij sport-jagers en boswachters.

ATV_HISTORY_1981-2008_Bayou185.jpgWe nemen even een paar stappen door de tijd en belanden in het jaar 1985, als Kawasaki zijn eerste ATV Quad lanceert: de Bayou 185. Een Quad met voetgeschakelde achteruitversnelling en een cilinderinhoud van een glas melk, ofwel 185cc, die - zo werd door de groenen geclaimd - over ruim voldoende vermogen en koppel moest beschikken. Twee jaar later komen de groenen met de de Mojave 250, vernoemd naar een woestijn in Zuid California. Deze vierkleps machine was vloeistof gekoeld en had “long-travel” achtervering en drie remschijven om weer veilig tot stilstand te komen (2 voor en 1 achter op de centrale as).

Dat jaar was ook het eerste jaar dat naast de Utility-quads ook een sport-quad werd uitgebracht: de Tecate 4, met zijn 250cc watergekoelde eencilinder, werd beter bekend onder zijn typenaam KXF250. Deze 4-wielige MX-racer was voorzien van een lichtgewicht frame, voor en achtervering met lange veerwegen en drie remschijven. De performance van een crossmotor, maar dan met vier wielen.

ATV_HISTORY_1981-2008_KXF250A.jpg 
Kawasaki's eerste race-Quad: de KXF250.

ATV_HISTORY_1981-2008_Prairie400.jpgTien jaar later in 1997 zag de eerste Quad met variomatic het levenslicht, deze 391cc sterke 4x4 was gemaakt voor het zware werk en had een limited slip differentieel en een macpherson (zie je veel bij Auto’s) veersysteem. In 2002 had Kawasaki een primeur en ook een doorbraak, de Prairie 650 was namelijk uitgerust met een V-twin 650cc, space frame en was de eerste ATV met electronische motorrem (wat met name handig was tijdens afdalingen met bijvoorbeeld een aanhanger achter de Quad). Daarnaast had je een elektrisch inschakelbare 2WD/4WD schakelaar met variabele slip differentieel op de vooras voor extra moeilijk begaanbare wegen.

ATV_HISTORY_1981-2008_Brute_Force750.jpgIn 2004 werd de eerste 700cc V-twin sports Quad (KFX700) uitgebracht met variomatic en de styling van de Ninja motorfietsen, deze achterwiel aandrijver had een lichtgewicht frame en was voorzien van de nodige power om zich door elk mogelijk terrein te worstelen met de minste inspanning.

Een jaar later werd de Brute Force 750 4x4i op de markt gezet, om even de laatste puntjes op de spreekwoordelijke i te zetten in het utility Quad segment. Deze Quad werd gezien als de King of all Quads en had met 749cc de grootste cilinderinhoud in zijn segment.

ATV_HISTORY_1981-2008_KFX450R.jpg
2008: Kawasaki KXF450R