Zoeken

Monstertest Zero DSR/X to Saint Tropez

Conclusie

8 december 2023

Waar in de automotive industrie door alle fabrikanten massaal op EV wordt ingezet en door automobilisten alleen nog de hoge aanschafprijs als struikelblok wordt gezien, zijn motorrijders en motorfabrikanten een heel stuk terughoudender voor wat EV aandrijving betreft. Kijk, nu begint het écht leuk te wordenEen motor is niet een vervoersmiddel dat je van A naar B brengt, motorrijden is emotie en beleving en een elektrische motor is volgens die motorrijders allesbehalve dat.

Als er echter één ding is dat ons deze monstertrip met de Zero DSR/X naar Saint-Tropez heeft geleerd, waarbij we in 6 dagen tijd bijna 3.000 kilometer hebben afgelegd, dan is dat wel dat elektrisch minstens zo leuk is. Ja, je hebt niet de pulsen en het geluid van een verbrandingsmotor, maar daar krijg je wel een waanzinnig koppelsterke elektromotor voor terug die telkens weer als je het gas opendraait een dikke grijns op je gezicht zet. Helemaal als je in de bergen een ‘gewone’ motor het nakijken geeft. Bijkomend voordeel van ‘geen geluid’ is ook nog eens dat je aanwonenden niet meer tot overlast bent.

Met de DSR/X heeft Zero een serieuze EV Reis-Allroad gelanceerd, die van net zoveel markten thuis is als z’n ICE concurrenten. Qua rijden doet de fiets absoluut niet onder, alleen voor wat betreft laadtijd en actieradius delft EV nog het onderspit, hoewel dat in de praktijk meer een kwestie van omdenken is. Bij ICE tank je als het moet, bij EV laad je als het kan. En ja, wat infrastructuur betreft moet er ontzettend veel werk worden verzet, maar realiseer je wel dat de verbrandingsmotor over haar infrastructuur meer dan 100 jaar heeft kunnen doen. Vanuit dat oogpunt bekeken is het indrukwekkend wat EV in 20 jaar tijd heeft neergezet.

 

Echte kilometervreter, hele fijne zit, gemaakt voor de bergen, dat koppel is echt vet!

koffers gaan alleen open mét sluitel, geen handrem, menu-bediening zou intuïtiever mogen