Zoeken

Test: Kawasaki Ninja 400

Conclusie

12 oktober 2022

Ik strand uiteindelijk op een snelste rondetijd van 1”59, waar ik gezien het beperkte vermogen dik tevreden mee ben, want het is allesbehalve makkelijk om de tijd die je in elke acceleratiezone verliest te compenseren met later remmen en nog meer bochtensnelheid.Veel meer dan bij motoren met meer (compensatie) pk’s is het dus zaak om de snelheid er goed in te houden Echt een superfijn ding om op zondag mooi een toerke mee te doen...en de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat, in mijn poging om dit te realiseren, ik menig andere rijder heb ingehaald op een manier die geen schoonheidsprijs verdient en ook nog eens vaak op de meest onverwachte plekken. Sorry jongens, maar ik moest het tempo erin proberen te houden.

Dat is dus eigenlijk ook het enige echte punt van kritiek indien je als ervaren circuit rijder met een dergelijke lichte motor de baan op gaat. Het vereist een andere manier van rijden dan de zwaardere en snellere motoren waarmee het merendeel van de andere deelnemers mee onderweg zijn, en dan zit je elkaar nog wel eens wat in de weg, uiteraard met alle risico’s van dien.

Voor een beginnend circuitrijder die in een groep rijdt waar het allemaal wat minder snel gaat speelt dit echter natuurlijk veel minder een rol, en dan is het echt een fan-tas-ti-sche fiets om goed te leren circuitrijden, voor een schijntje van wat een zware jongen je kost. Wel de looks, maar niet de kosten. Niet alleen wat z'n aanschafprijs vanaf € 7.449,- (€ 8.448,- voor de door ons gereden KRT versie met Performance Edition kit) betreft, maar ook wat je jaarlijks aan benzine en banden opstookt en aan onderhoud kwijt bent. In 2 dagen circuitrijden hebben we slechts eenmaal wat benzine bijgevuld en uit ervaring met m’n CB500 weet ik dat je makkelijk een seizoen met een setje rubber kunt doen. Zelfs wanneer je ‘m regelmatig nog op straat uitlaat, wat óók echt geen straf is. Helemaal niet wanneer je voor de supergave KRT kleuren bent gegaan, wees dan niet verbaast als 'ie dan meer dan eens als een zware jongen wordt ingeschat. En wen maar vast aan die duimpjes omhoog.


...om vervolgens op circuit veel zware jongens een slechte dag te bezorgen

Coole looks, super wendbaar, goede remmen, pretpakket op circuit, verbruik

Stuurhelften hadden voor op circuit iets haakser mogen staan, iets meer oempff op straat was lekker geweest