Zoeken

Test: BSA Gold Star

Brits-Oostenrijkse connectie

17 augustus 2022

Dit eerbetoon aan de vervlogen BSA motorgeschiedenis wordt aangedreven door een Euro5 geschikte vloeistofgekoelde viertakt 652 cc eencilinder, voorzien van koelribben om een gelijkenis met de Gold Star van weleer te creëren, die z’n longinhoud uit een boring x slag van 100 x 82 mm heeft verkregen, met een compressieverhouding van 11,5:1, dubbele bovenliggende nokkenassen met kettingaandrijving, dubbele balansassen om trillingen te elimineren en een 5-versnellingsbak met antihop Oude tijden herleven, de hoender en de vrouw die stoven net weer aan de kantkoppeling. De eencilinder is goed voor een krukasvermogen van 45,7 pk bij 6.500 tpm, met een maximumkoppel van 55 Nm bij 4.000 tpm. Dat had gemakkelijk meer kunnen zijn, maar in deze vorm voldoet de motor aan het Europese A2-rijbewijs evenals de LAMS in Australië. “Op enig moment in de toekomst, als we een speciale Clubman editie of zoiets op de markt gaan zetten, kunnen we het blok flink gaan oppeppen”, zegt Ashish Joshi. “Maar voor nu hebben we de focus op A2-performance gelegd, en 45 pk en een topsnelheid van ongeveer 165 km/u betekent dat het een fijne motor is die garant staat voor een brede grijns op je gezicht.”

De eencilinder is trouwens afkomstig van het Oostenrijkse Rotax, dat in de periode 1993 – 2008 237.232 units onder het label Typ 654 heeft geproduceerd, voornamelijk voor de in Italië door Aprilia geproduceerde BMW F 650 Funduro, evenals de Parijs-Dakar winnende F 650 GS racers. BSA heeft met Rotax de overeenkomst om het blok zelf produceren, in plaats van de meer gebruikelijke leaseovereenkomst waarbij de blokken door Rotax worden geproduceerd, zoals destijds voor BMW werd gedaan. Aangezien Typ 654 slechts aan Euro2 voldeed en nog door carburateurs werd gevoed, moest er door BSA het nodige ontwikkelingswerk worden verricht om het blok aan Euro5 te laten voldoen. Hiervoor deed BSA een beroep op de technische universiteit van Graz in Oostenrijk, dat over de jaren een belangrijke rol bij KTM heeft gespeeld in de ontwikkeling van de eencilinder line-up. “Graz TU heeft aan grote eencilinders als deze gewerkt voor andere fabrikanten, dus het was hun ervaring die ons bij hen bracht”, "Of de Gold Star oerend hard gaat?" Classic Legends CEO Ashish Joshi begrijpt het niet helemaalzegt Joshi. “Ik moet zeggen dat ze fantastisch werk hebben geleverd. Er is bijna een vlakke koppelkromme, waardoor je vanaf 1.800 tpm altijd meer dan 40 Nm koppel tot je beschikking hebt.”

Het duplex stalen wiegframe van de Gold Star was ontwikkeld door de andere belangrijke technische partner van BSA in dit project, het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Ricardo Motorcycles, in 2014 opgericht als onderdeel van de wereldwijd gerenommeerde specialist Automotive R&D, toen dat Vepro Ltd. overnam. Vepro was in 1999 opgericht door meerdere voormalig Triumph medewerkers, onder leiding van John Bloors voormalige Chief Powertrain Engineer Neil Wright. Compleet met D-loops aan beide zijden die replica’s zijn van de originele fiets, met zijpanelen die visueel doen denken aan de olietank en het gereedschapskistje van de klassieke Goldie, is het wiegframe aan de voorzijde voorzien van een conventionele 41 mm Gabriel voorvork, die onder een balhoofdshoek van 26,5° met 100 mm naloop is gemonteerd. Aan de achterkant is dubbele achtervering toegepast, welke qua
Klassiek ten voeten uit, maar wel met een vleugje LED

Als je dan toch vindt dat we links moeten rijden, waarom dan ook niet de tellers op z'n kop

Klassiek met een moderne twist ten voeten uit

Geen fratsen, dat scheelt!
veervoorspanning 5-voudig kan worden ingesteld, maar geen instelbare demping heeft. Met 1.425 mm is de wielbasis best fors voor een eencilinder, maar dat betekent wel dat er op het 780 mm hoge zadel veel ruimte voor een duopassagier is. De 36-spaaks wielen, 18” voor en 17” achter, zijn van Pirelli Phantom banden voorzien. BSA geeft een gewicht op van 198 kg droog en 213 kg rijklaar en die massa wordt middels Brembo remmelarij tot stilstand gebracht: een enkele 320 mm zwevende schijf met tweezuiger remklauw voor en een 255 mm schijf met eenzuiger remklauw achter, voorzien van Continental ABS. Brandstofverbruik is voor de Indiërs een essentieel punt in de ontwikkeling geweest, dus wordt tijdens de presentatie nog gezegd dat dit 1 op 25 (4 liter / 100 km) is. 

Het design van de Gold Star lag in handen van een handjevol ontwerpers bij Redline Studios in Leicester, onder leiding van de in Londen geboren Bal Ghataore. Ondanks z’n remschrijven oogt de Gold Star meer Classic dan Retro en heeft een haast griezelige gelijkenis met het origineel dat op de Birmingham motorshow naast het nieuwe model stond. Van afstand herkenbaar als een BSA. Van welke kant je ‘m ook bekijkt, deze Gold Star is helemaal af. De chromen tank met pinstripe lining, twee analoge ronde tellers met een multifunctioneel, maar wel moeilijk afleesbaar, LCD-display, het vlakke zadel met optionele chromen greep voor de duopassagier, de chromen spatborden, het klassiek ogende LED-achterlicht en de ronde halogeen-koplamp, de chromen peashooter uitlaat en de chromen deksels van het blok, tot in het kleinste detail is ontzettend goed over de Gold Star nagedacht. “Mijn opdracht was dat de fiets om te beginnen het DNA van een BSA moest hebben, zodat wanneer je ernaar keek, het niet anders kon zijn”, zegt Bal Ghataore. “Ik spendeerde dagen onafgebroken in het National Motorcycle Museum om hun BSA-exposities te bestuderen, dus ik hoop dat klanten zullen denken dat we het goed hebben gedaan.” De bijna universele stroom aan positieve reacties sinds z’n debuut geeft antwoord op de vraag, maar rijdt het nou nog een beetje?