Zoeken

Test Zero FXE

Supermotard, maar dan anders

31 augustus 2021

De Zero FXE wordt aangedreven door de vier jaar geleden gelanceerde Z-Force 75-5 luchtgekoelde IPM (Interior Permanent Magnet) borstelloze elektromotor, die z’n voeding van een 7,2 kWh Lithium-Ion geïntegreerd accupakket krijgt via Zero’s eigen besturingssysteem Cypher II. Het grote voordeel van een IPM motor is dat de magneten in de rotor onder lamellen zijn geplaatst, in plaats van aan de buitenkant gemonteerd, wat als grote voordeel heeft dat er minder warmte wordt ontwikkeld. Permanente magneten kunnen Zo kennen we ze bij ons al lang niet meer, de kleine binnenweggetjes. De FXE vindt 't allemaal best, maar niet voordat de demping achter open is gezet gedeeltelijk worden gedemagnetiseerd wanneer ze te warm worden, wat magneetwarmte een van de beperkende factoren maakt voor de stroomsterkte en het vermogen dat een elektromotor kan hebben. Het is maar dat je het weet. 

De Z-Force 75-5 levert een topvermogen van 34 kW, ofwel 46 pk bij 4.300 tpm, maar veel interessanter is het constante koppel van 106 Nm dat over het hele toerenbereik beschikbaar is. Om de motor zo compact en licht mogelijk te kunnen maken is gekozen voor het kleinste accupakket van 7.2 kWh, wat de FXE volgens fabrieksopgave een actieradius van tussen de 64 km en 161 km geeft, afhankelijk van hoe je ‘m aan het gebruiken bent. Aan het eind van de route gaf het display nog 38% reststroom aan, bij een tripmeterstand van 78,4 kilometer komt dat uit op een reikwijdte van 126 kilometer. Waarbij moet worden aangetekend dat dat inclusief fotoshoot was en de ervaring heeft ons gekeerd dat ook elektrisch het continue heen en weer rijden het verbruik naar beneden haalt. 

Nu zou bij elke andere motor die actieradius meteen een issue zijn geweest, maar zo niet bij deze FXE die zich meteen als het ultieme speelgoed ontpopt, als een échte Supermotard – maar dan met elektrische aandrijving. En dan klinkt die actieradius van 125 kilometer ineens helemaal niet zo gek. Ga voor de lol anders maar eens met een Husqvarna SM450R op pad en je begrijpt wat we bedoelen. Wat actieradius betreft kom je weliswaar veel verder op een tank, maar wanneer je net als wij alleen maar over de kleinste wegen binnendoor aan het rijden bent heb je het na een half dagje stoeien wel gehad. 

Het eerste dat opvalt als we hebben plaatsgenomen op de FXE is hoe ontzettend licht en compact de motor is. Het zadel is op een hoogte van 836 mm geplaatst en is lekker smal, waardoor ook kleinere motorrijders de voeten – of op z’n minst een – aan de grond kunnen krijgen. Wel had de zijstandaard van ons ietsje korter mogen zijn, gezeten op het zadel moet de motor iets naar rechts worden
LED verlichting rondom, uiteraard

Het display is overzichtelijk en uitgebreid, maar zie jij ergens een klokje?

Geen poespas, dus ook geen ingewikkelde klopjes aan het stuur. Rijmodus aanpassen kan gewoon tijdens het rijden
gekanteld om de zijstandaard in te kunnen klappen, maar dat is meteen zo’n beetje het enige nadeel wat we aan de FXE zullen gaan ontdekken. De zit is lekker ontspannen, de benen zitten recht onder je lijf en het stuur is lekker breed, waardoor je snel in een aanvalszithouding over kunt gaan. Vanuit het zadel heb je zicht op een prachtig TFT kleurendisplay, waaruit een waslijst aan informatie af te lezen is. Centraal is de snelheidsmeter met daaronder twee indicatoren voor koppel en regeneratie. Links van de snelheidsmeter de tripmeter met aanvullende info, rechts de verbruiksindicatoren.

We zeiden het al, de FXE rijdt en voelt precies als een Supermotard, met dat verschil dat de Zero elektrische aandrijving heeft. Dat betekent dus geen powerwheelies als gevolg van een explosieve vermogensopbouw (nogmaals, ga eens op pad met een SM450R), maar wel ongekende trekkracht van onderuit en – misschien nog wel z’n sterkste troef – geen geluidsoverlast. Wat zeg je, geen geluidsoverlast? Man, er gaat toch niets boven een mooi motorgeluid? Hoezeer we het met die stelling ook eens zijn en hoezeer we kunnen genieten als bij ons thuis over de Waaldijk die gast met z’n RSV4 z’n rondje aan het doen is, we begrijpen maar al te best dat het genot van de een de overlast voor de ander kan betekenen. En dus, als je dan in van-dik-hout tempo een mooie bochtige route wilt afraggen, dan zal je dat op een manier moeten doen dat het anderen niet opvalt. Omdat geluid met snelheid wordt geassocieerd kun je elektrisch dus volgas die weg afraggen, zonder dat ook maar een van die klagers zich eraan stoort omdat ze je niet hebben gehoord.