Zoeken

Dossier Zero SR/S - deel 1: de rijervaring

Indrukwekkend

30 september 2021

Hoe meer kilometers met de SR/S worden afgelegd, hoe meer we onder de indruk raken van de fiets, die wat sturen en rijden betreft totaal niet voor een fiets met verbrandingsmotor onder doet. Dat begint met de zithouding die we haast perfect zouden durven te noemen. Het zadel is op een zeer vriendelijke hoogte van slechts 787 mm geplaatst, waardoor ook kleinere motorrijders als ondergetekende probleemloos Wat is motorrijden toch fantastischbeide voeten plat op de grond kunnen zetten. Het zadel is verder ruim van vorm, waardoor je probleemloos je kont naar achteren kunt schuiven wanneer je achter het kuipruitje wegkruipen wilt, maar wat ons nog het meest imponeert is hoeveel ruimte je als rijder hebt. Het lage zadel heeft niet in een opgevouwen zit geresulteerd, de voetsteunen zitten wat dat aangaat op precies de juiste plaats: laag genoeg om een ruime zit te creëren en hoog genoeg om niet in elke bocht over het asfalt te schuren. Sterker, het is ons niet gelukt om de steunen aan de grond te rijden, hoewel we d’r wel van overtuigd zijn dat Ron dit op Mettet absoluut wel zou moeten lukken. 

 

Goed vertoeven 

 

Ook de positie van het brede stuur is goed gekozen. Voor een circuitdag is het misschien iets te veel van het goede en zou je dat stuur voor clip-ons willen inwisselen, maar voor op straat is het perfect. Het enige waar we ons aan stoorden was de armatuur links op het stuur, die naar onze mening best iets te verder naar achteren gekanteld had mogen zijn, maar dat is ook het enige. De zit is ruim en ontspannen, tel daarbij op dat het zadel ontzettend goed gepolsterd is en je praat over een motor waar het de hele dag ontzettend goed op vertoeven is. Genoeg motoren waar je binnen enkele uren al pijn aan je reet hebt en blij bent te stoppen om even je benen te strekken, maar de SR/S valt zeker niet binnen die categorie. Briljant is de zelfs manier waarop de spiegels zijn bevestigd, niet aan het stuur, maar op het binnenpaneel van de kuip, waardoor je onder het stuur door kijkt en optimaal zicht naar achteren hebt. Dit de hele dag doen vindt de Zero geen enkel probleem. Z'n baasje trouwens ook nietOok zo briljant: onder het zadel van de duopassagier is een riant opbergvak voorzien waar je bijvoorbeeld een schijfremslot in op zou kunnen bergen. Zeg eens eerlijk, hoeveel moderne motoren kun je opnoemen die überhaupt ruimte onder het zadel hebben? 

 

Opbergruimte

 

Daarnaast beschikt de standaard SR/S over een opbergruimte op de plaats waar bij een traditionele motor de benzinetank zit, net als Honda bij de NC modellen heeft gedaan, waar de laadkabels in kunnen worden opgeborgen. In ons geval was die opbergruimte echter ingekomen door de optionele 6 kW Rapid Charger, wat de toevoeging van een topkoffer haast onvermijdelijk maakt. Tenzij je ervoor kiest om alleen thuis of aan een snellaadstation met stekkers te laden, want dan heb je onderweg geen laadkabel nodig. Het aantal plekken waar je kunt laden is in dat geval wel redelijk beperkt. De ruimte onder de ‘tankklep’
Ondanks dat 'onze SR/S van Rapid Charger is voorzien is aan opbergruimte geen gebrek. Kunnen de anderen wel wat van leren

De kofferset had qua design misschien iets mooier gekund, maar is wel superpraktisch en ruim
 is gelukkig diep genoeg om een iPhone in op te bergen en doordat er in die opbergruimte twee USB poorten zijn voorzien kon er één voor het laden van de iPhone worden gebruikt, terwijl de andere poort door de TomTom werd ingenomen. Bovendien zit alles achter slot en grendel, de klep kan alleen met de contactsleutel worden geopend.

Vanuit het zadel heb je zicht op een prachtig TFT kleurendisplay, met daarin centraal de snelheidsmeter en daaromheen de ‘tankmeter’ die in blokvorm aangeeft hoeveel % accuwaarde je nog hebt. Datzelfde percentage staat trouwens ook links onderin. De informatie die in het display af te lezen is kan trouwens naar eigen geur en smaak worden afgesteld. Dan heb je ’t over gemiddeld verbruik en actueel verbruik, dat wordt uitgedrukt in Wh/km, de restkilometers, buitentemperatuur, klokje en een dubbele tripmeter (A/B), waarvan de A-meter zich automatisch reset wanneer de accu is volgeladen. Wel is het jammer dat switchen tussen A en B alleen in het instellingenmenu kan worden gedaan en dat menu is alleen bij stilstand als de motor niet ‘loopt’ aan te spreken. Tijdens het rijden wordt dezelfde menu-knop op het stuur gebruikt om de gekozen D'r is altijd wel een laadpaal in de buurt en bovendien zijn d'r in Frankrijk veel waar je gratis kunt 'tanken'.rijmodus of mate van tractie aan te passen, maar daarover straks meer. 

Eerst nog even de stuureigenschappen. De SR/S rijdt als menig traditioneel toursportmodel, hoewel de extra kilo’s van de boven het accupakket geplaatste 6 kW Rapid Charger het scherpe randje van het lichtvoetig sturen hebben gehaald, omdat het zwaartepunt nu hoger ligt. Als we het naar een benzinemotor zouden moeten vertalen dan voelt ‘onze’ SR/S met GT Pack en 6 kW Super Charger eerder als een VFR1200 dan een VFR800, hoewel het rijklaargewicht van 229 kilo dichter bij de 800 (239 kilo rijklaar) dan de 1200 (267 kilo rijklaar) staat. Daar moet echter wel bij worden aangetekend dat het geclaimde rijklaargewicht de standaard versie betreft, bij de door ons gereden uitvoering moeten daar nog de nodige kilo’s bij op worden geteld: die van het GT Pack (dat uit een 3-delige kofferset met montageframe en een middenbok bestaat) en de 6 kW Rapid Charger. Alleen al de drie SHAD koffers brengen 15 kilo op de schaal, tel daar het gewicht van het montageframe, de middenbok en de Rapid Charger bij op en je praat al snel over 25 kilo aan extra gewicht.