Zoeken

Dossier Zero SR/S - deel 1: de rijervaring

Hoe rijdt dat nou?

30 september 2021

Wat sturen betreft valt er weinig op de SR/S aan te merken. De motor moet weliswaar bewust de bocht in worden gezet, maar dat gaat dankzij het brede stuur toch relatief gemakkelijk en buiten dat drukken stuurt 'ie heerlijk neutraal, waarbij het helemaal niets uitmaakt of je superrelaxt of juist van-dik-hout aan het rijden bent. In dat laatste geval is het goed om te weten dat de Spaanse J.Juan remmen goed op hun taken zijn berust. De voorrem heeft een lekkere bite zonder daarbij extreem agressief te zijn, wat ook de J.Juan radiale rempomp te danken is. Het ABS heeft geen hellingshoek functie, maar dat hebben we in alle eerlijkheid ook niet gemist. Nu gebied de eerlijkheid ons wel te vertellen dat het aantal momenten dat we een mooie weg Ah, Franse wijngaarden. Zouden ze die ook 'Zero Alcohol' verbouwen?hebben afgeragd op een hand is te tellen, op de schaal van Tour en Sport heeft dat eerste duidelijk de overhand gehad. Datzelfde kan in mindere mate ook van de vering worden gezegd. Qua comfort voelt de vering haast perfect, zelfs de slechtste wegen op Belgisch niveau weet de firma Showa glad te strijken - alsof je op een vliegend tapijt onderweg bent. Wanneer je echter van-dik-hout gaat knallen zal je merken dat in snelle bochten er ietwat beweging in de achterkant ontstaat, dan is het goed om te weten dat zowel voor als achter de vering qua demping en veervoorspanning volledig instelbaar is.

Zonder koffers laat de SR/S zich vlotter sturen, maar het verschil is minimaal. Je voelt het extra gewicht, meer dan dat is het niet. Wel is het jammer dat het kontje standaard niet op koffers is voorbereid. Rijdend zonder koffers kijk je tegen die lelijke ophangbeugels aan, maar vervelender is dat de ophangbeugel de kofferset breder heeft gemaakt dan strikt noodzakelijk zou zijn geweest, waardoor tussen de file doorrijden een stuk lastiger is. 

Daar staat tegenover dat dankzij het constante koppel van 190 Nm je met hetzelfde gemak 15 km/u of 150 km/u rijdt en dat is misschien nog wel een van de sterkste pluspunten van elektrisch rijden. In het geval van langzaam rijden dus geen bokkige motor onder je die aangeeft dat 30 km/u toch echt véél te langzaam is en geen zware koppeling waar je tijdens dat filerijden (of in de stad) knettergek van wordt, terwijl in het geval van een sportieve rit er ook geen trillingen zijn waar je naar verloop van tijd horendol van wordt en er volgas geen geluid wordt geproduceerd dat zó beschamend is dat je iedereen tegen je in het harnas jaagt. Luid geluid is uit en als je dan toch in van-dik-hout tempo die mooie weg wilt afraggen, dan ben je met een elektrische motor aan het juiste adres. Niemand die je hoort en dus ook niemand die zich aan jouw rijstijl stoort. Om nog maar te zwijgen over het constante koppel dat echt ongekend is, omdat je dus te allen tijde het maximum koppel tot je beschikking hebt. Heerlijk om dit zo hard als je durft te kunnen doen, zonder dat iemand meteen de politie belt om over (geluids)overlast te klagenHet enige nadeel dat we aan de elektrische aandrijving konden ontdekken was stilstaand: de elektromotor heeft geen rem, waardoor de motor gemakkelijk van de zijstandaard kan rollen als het asfalt (of waar je ook staat) iets naar beneden afloopt en we spreken hier uit ervaring. Eigenlijk zou een elektrische motor om die reden standaard van een handrem moeten zijn voorzien, net als Honda bij de DCT aandrijving heeft gedaan dat in principe hetzelfde probleem heeft.

Dan de elektronica. Net als elke moderne benzinemotor is ook deze SR/S van uitgebreide elektronica voorzien, in vorm van instelbare rijmodi en tractiecontrole. Eerst dat laatste, Zero geeft je de keuze uit 3 niveaus van tractiecontrole: Rain, Street en Sport, maar de onderlinge verschillen zijn zo klein dat we geen verschil hebben gevoeld. Nu moet daarbij wel de kanttekening worden geplaatst dat het gedurende onze trip prachtig nazomerweer is geweest en we never nooit in de situatie hebben verkeerd dat tractiecontrole wenselijk is,
Geen goedkope shit, maar radiale remmen van J.Juan. Zegt je dat niks? Check dan de KRT ZX-10RR Superbike racer eens

De Showa vering voelt heel erg goed aan en is zowel voor als achter volledig in te stellen

Zeg nou zelf, da's toch briljant hoe die spiegels zijn gemonteerd? Kijk dan naar dat zicht naar achteren

Dat rekje, fraai is anders. Kentekenplaathouder is daarentegen wel vet
maar dat even terzijde. Voor wat de rijmodi betreft valt er te kiezen uit maar liefst 5 rijmodi: Rain, Road, Sport, ECO en Custom, waarbij je in die laatste modus de SR/S geheel naar eigen geur en smaak kunt afstellen. De andere 4 rijmodi spreken voor zich: in Rain heb je minimale motorrem en maximale tractiecontrole, in de Sport modus heb je het maximale koppel en vermogen tot je beschikking, de Road modus zit daar tussenin en in de ECO modus heb je wat minder vermogen tot je beschikking, wordt er zoveel mogelijk energie geregenereerd en is de topsnelheid op 120 km/u begrensd. Hoewel dus minder sterk dan in Sport is ECO wel modus waarmee die we 95% van de tijd hebben gereden, omdat je dan eigenlijk al meer dan genoeg tot je beschikking hebt. Om je een idee te geven: bij een stoplicht had een 1290 Super Duke tot pak ‘m beet 60 km/u geen schijn van kans.

Tot slot is de SR/S ook van cruise controle voorzien, maar die is wel zeer primitief en onhandig. Onhandig omdat de bediening rechts op het stuur is aangebracht en probeer maar eens met je rechterduim een schakelaar in de drukken terwijl je aan het gasgeven bent. Dat is al best lastig op zich, laat staan wanneer je die knop 2 seconden ingedrukt moet houden om de cruise controle op stand-by te zetten. Nu is dat te ondervangen door de bediening met je linkerhand te doen door je linkerarm op de ‘tank’ te leggen, maar echt handig is het niet. Tot zover het onhandige, het primitieve zit ‘m erin dat je de gekozen snelheid niet kunt aanpassen en rijdend in verkeer is de kans minimaal dat je exact dezelfde snelheid hebt geselecteerd als het voertuig dat voor je rijdt. Eigenlijk werkt het dus alleen wanneer er voor je geen verkeer op straat is. Ook is het niet handig dat de cruise controle zichzelf alleen uitschakelt wanneer je de voor- of achterrem bedient, ‘gasdicht’ zou ook een optie moeten zijn.