Zoeken

Test: VOGE 500R en 500DS

New kid in town

11 mei 2020

We nemen je het niet kwalijk mocht je nog nooit van de naam VOGE hebben gehoord, je bent absoluut niet de enige. In 2016 als premium motormerk heeft het Chinese VOGE aan die kant van de planeet weliswaar in korte tijd een behoorlijke reputatie opgebouwd, maar in Europa werd er weinig tot geen aandacht aan besteed. Dat zou binnen afzienbare tijd wel eens kunnen gaan veranderen. 

VOGE is onderdeel van de in 1983 opgerichte Loncin Holdings, Ltd., dat in 1993 via dochteronderneming Longxin Motorcycle Industry Co., Ltd. zich onder de merknaam Loncin op de productie van motorfietsen en scooters, motorblokken, universele generatoren, ATV’s en onderdelen en componenten is gaan richten. En met succes, inmiddels worden er jaarlijks 2,5 miljoen motoren, 3 miljoen motorblokken en 150.000 ATV’s geproduceerd en is de horizon nog verder verbreed met onder andere elektrische auto’s en motoren, industriële machines Het weer mag bar en boos zijn, maar we zitten wél in Frankrijk en dat is in Coronatijden ook wel wat waarden helikopter drones en is men met vooraanstaande merken strategische samenwerkingen aangegaan. Onder andere in 2005 met BMW voor de ontwikkeling en productie van BMW’s scooterplatform en in 2019 met MV Agusta voor de ontwikkeling van een nieuwe reeks 350cc en 500cc motoren, die onder de merknaam MV Agusta en VOGE op de markt zullen worden gezet.

Loncin volgt daarmee dezelfde strategie als andere gerenommeerde Chinese fabrikanten als CFMoto (KTM), Changzhou Haojue (Suzuki), Zongshen (Piaggio) en Qianjiang (Benelli), om er maar eens een paar te noemen. Opmerkelijk, zeker als je bedenkt dat de Chinese motorgeschiedenis nog geen 70 jaar oud is en dat in de beginperiode van 1951 tot het eind van de jaren ’70 het voornamelijk om productie voor militaire doeleinden betrof. Eenmaal de ogen ook op de consumentenmarkt Zou best wel eens kunnen duren voordat we weer van Du Vain, Du Pain en Du Paturain kunnen genietengericht wist China in pak ‘m beet 30 jaar tijd uit te groeien tot ’s werelds grootste producent van motorfietsen – in 2007 rolden in China bijna 24 miljoen motoren van de band, het hoogste aantal ooit in een enkel land geproduceerd. Negen jaar later was dat weliswaar teruggelopen tot 16 miljoen, maar dat was omdat enkele Chinese steden motoren in stadscentra in de ban hadden gedaan. 

Terug naar VOGE, dat zoals gezegd in 2016 door Loncin als premium merk op de markt is gezet, na al eerder strategische samenwerkingen met BMW en Honda aan te zijn gegaan en waarbij dat partnerschap met Honda heeft geresulteerd in een 300 en 500 familie die nu door BW Import naar België en Nederland is gehaald.

Hoewel de technische informatie nog beknopter is dan een gemiddelde boodschappenlijst hoef je geen hogere wiskunde te hebben gestudeerd om tot de ontdekking te komen dat de 500DS en 500R zijn voortgekomen uit die samenwerking met Honda. Alleen al de cilinderinhoud van 471cc spreekt boekdelen. Precies, da’s gelijk aan de cilinderinhoud van het CB500 platform en waarvan we weten dat Honda’s achterliggende gedachte is geweest het maximale uit 35 kW voor het A2 rijbewijs te kunnen halen. Groter dan dat zou hebben betekend dat het vermogen had moeten worden afgeroomd, terwijl kleiner dan dat in minder vermogen, maar vooral ook minder koppel zou hebben geresulteerd. VOGE geeft de paralleltwin op voor een vermogen van 34,5 kW, ofwel 46,2 Pk bij 8.500 toeren en een maximum koppel van 42 Nm bij 7.000 toeren per minuut, wat weliswaar een fractie minder
Nee, dit is niet de nieuwste KTM, dit is VOGE: Chinese Premium

Display van de R is karig, maar heeft wél USB. Dat van de DS is al een heel stuk beter

Nee, dit is niet de nieuwste MV, dit is VOGE: Chinese... afijn, je weet wat we bedoelen
is dan de 35 kW en 43 Nm die Honda voor het CB500 platform opgeeft, maar we denken niet dat er iemand is die dat verschil voelt. 

Ook het rijwielgedeelte van de VOGE 500 toont veel overeenkomsten met het Honda CB500 platform, hoewel er ook evidente verschillen zijn. Verschillen die het premium karakter van VOGE onderstrepen. Waar Honda aan de voorkant een eenvoudige telescoopvoorvork heeft voorzien heeft VOGE bij zowel de 500DS als de 500R een veel vetter ogende KYB upside down voorvork toegepast. De stoere upside down is niet het enige dat beide VOGE modellen een premium uitstraling geeft, wat design betreft zou je haast denken dat de Chinese ontwerpers door KTM en MV Agusta zijn geïnspireerd. De koplamp van de naakte 500R lijkt zo een op een te zijn overgenomen van de KTM Duke, terwijl het bijzonder fraai vormgegeven achterlicht verdacht veel lijkt op dat van een MV. Niet dat we dat erg vinden, nog altijd is het beter goed gejat dan slecht verzonnen en bovendien is VOGE er wel in geslaagd om beide modellen een eigen identiteit te geven.