Zoeken

Test: Bakker BMW K 1600 GT Mammoth

Boer - Bakker - BMW

18 september 2019

BMW Motorrad is altijd bij de pinken geweest om het aantal segmenten dat met verschillende varianten van hetzelfde motorblok kunnen worden bediend te maximaliseren. Dus is het ergens verrassend dat sinds de introductie van de huidige zescilinder K 1600 in 2011, de meer dan 50.000 motoren op basis van het nieuwe blok beperkt zijn gebleven tot slechts 3 modellen: K 1600 GT sport tourer, K 1600 GTL fulldress tourer en K 1600 B bagger. Geen zes-in-lijn Custom als tegenhanger van Honda’s Valkyrie "Trek je maar niks van TomTom aan. En of je een beetje wilt opschieten, ik moet zometeen nog effe naar Erfurt knallen met Mammoth, morgenvroeg een meeting daarzescilinder boxermotor, geen productieversie van het oogstrelende Custom 6 showmodel (schaam je!) dat BMW presenteerde op de EICMA in 2009 als een wat-als introductie van haar eigen six-appeal, en in het kader van het superlatieve succes van de boxerversie vooral ook geen K 1600 GS! Nog niet in ieder geval – maar het is niet ondenkbaar dat de tekeningen en zelfs een rijdend prototype van zulk een fiets ergens op de ontwikkelingsafdeling van de Duitsers terug te vinden is. 

Nog verrassender is het misschien zelfs dat het tot nu heeft geduurd voordat de aftermarket hierop heeft ingespeeld met een K 1600 GS die van het GT/GTL platform is afgeleid, en dat niet in Duitsland of in de V.S., het land met het grootste aandeel K 1600 rijders. Toen kilometervreter Willem Heijboer besloot dat hij een sportieve speciale versie wilde van het K 1600 GT slagschip waarmee hij kriskras Europa had doorkruist voor z’n werk als CEO van z’n eigen bedrijf, was er slechts één persoon waartoe hij zich kon wenden – de Nederlandse meesterbakker op het vlak van frameontwerp, Nico Bakker. 

“Ik kocht een K 1600 GT voor m’n werk en was zeer tevreden met het motorblok, dat geweldig klinkt en zo bevredigend te rijden is,” zegt de 61-jarige Willem – een herintreder die toen hij nog jong was 8 jaar motor had gereden, tot daar met huisje-boompje-beestje een eind aan kwam. Klinkt het bekend? Met een bedrijf dat groeide en kinderen die inmiddels groot waren geworden pakte Willem echter op 48-jarige leeftijd het motorrijden weer op met wat de eerste in een lange rij R 1200 GS’en zou zijn, om zijn klanten in heel Europa te bezoeken, van Londen tot Milaan en van Stockholm tot Parijs. “Ik rijd lange afstanden
Hier begon het dus mee. Met dank aan het gebrek aan grondspeling van de GT

Strippen totdat je dit over hebt. En alles wat daarbij hoort natuurlijk, de rest ging terug richting BMW dealer
veel liever op de motor dan in een auto,” zegt hij. “Als ik maar 20 kilometer hoef te rijden dan pak ik de auto omdat het comfortabeler is en ik niet voor dat korte stuk hoef om te kleden. Maar als ik vanaf thuis nabij Den Haag naar een klant in Berlijn 700 km verderop moet rijden dan pak ik altijd de motor. Het is veel sneller, vooral met alle wegwerkzaamheden tegenwoordig op de Autobahn en bovendien is het veel leuker. Dus stelde mijn BMW dealer een K 1600 voor en die heb ik toen gekocht. Maar toen ik ‘m terugbracht voor z’n eerste servicebeurt zag hij dat de carterdeksels aan beide zijden waren bekrast – dat was het moment dat hij mij adviseerde om eens naar Nico Bakker te gaan.”

Nu is Bakker geen onbekende in de motorwereld, hij wordt gezien als de couturier van de framebouwers, de las-wizard waar je naar toe gaat wanneer je het neusje van de zalm op framegebied rond je motorblok wilt hebben gebouwd, met als resultaat een unieke motor die goed stuurt en er beregeil uitziet. Daar komt bij dat d’r maar weinig mensen zijn die kunnen tippen aan Nico’s ervaring voor wat het bouwen van een betere BMW betreft. Buiten het vermarkten van het eerste aluminium Deltabox frame rond de oldskool luchtgekoelde boxer, heeft Nico als consultant gewerkt voor de Duitse fabrikant voor de ontwikkeling van de Telelever voorvork van de R 1100 RS. Hij weet dus als geen ander hoe je een moderne BMW Boxer goed aan het sturen krijgt en het was dan ook onder zijn naam dat door BMW de eerste sportfiets op de markt werd gezet met de toen nieuwe olie/luchtgekoelde 8-kleps Boxer, de Bakker BMW Bomber. Dat ze d'r bij BMW nooit zelf op zijn gekomen zegDe creatie van de K 1600 GS Mammoth, zoals Willem de motor toepasselijk heeft gedoopt, was echter de eerste keer dat Nico een frame ontwikkelde voor de zescilinder lijnmotor van BMW. 

“Willem kwam naar mijn shop en vroeg me een GS versie van zijn K 1600 GT te maken,” zegt Nico, “en mijn eerste reactie was ‘weet je dat wel zeker?’ Maar na met hem gepraat te hebben realiseerde ik me dat hij wist wat dat hij wilde, vooral omdat hij zelf al een R 1200 GS had, dus vertelde ik hem dat het geen gemakkelijke klus zou zijn en ook niet goedkoop, maar dat ik het zou proberen.”

Als basis voor de Mammoth kocht Willem Heijboer een fonkelnieuwe model 2018 K 1600 GT bij z’n lokale BMW dealer, de ietwat verbeterde versie van het model dat de Duitsers het jaar daarvoor op de markt hadden gezet, met nieuwe katalysatoren en een geüpdatet motormanagement, waarmee de 1.649cc DOHC zescilinder nu aan de Euro 4 emissie-eisen voldeed zonder dat dit ten koste van het vermogen was gegaan. Dat indrukwekkende vermogen van 160 pk bij 7.750 tpm en nog indrukwekkender koppel van 175 Nm bij 5.250 tpm, waarvan 70% al vanaf 1.500 toeren beschikbaar is. Dat vermogen. Willem was voor de full-option versie gegaan, met drie rijmodi (Road, Rain en Dynamic) en Dynamic ESA, de semi-actieve vering dat zich automatisch aan de omstandigheden aanpast en twee modes kent: Road en Dynamic. Na bij Bakker compleet te zijn gestript hield Nico het blok inclusief cardanaandrijving, de drie remschijven met Brembo remklauwen en Bosch ABS en de complete elektronica, inclusief de ESA functie en vering die daarbij hoort. Al het andere ging terug naar de BMW dealer en werd bij de aanschafprijs naar tevredenheid in mindering gebracht.